خداحافظی با بنزین آزاد

سهمیه سوخت

به گزارش پایگاه خبری دنده معکوس به نقل از اقتصاد آنلاین ، دولت در نظر دارد تا راهی بدون عبور از مجلس شورای اسلامی برای سهمیه بندی و دو نرخی کردن بنزین در پیش بگیرد. در این بین به رغم تکذیب مسئولین دولتی مبنی بر عدم اطلاع از زمان اعمال سهمیه بندی بنزین اما شنیده ها حاکی از آن است که در روزهای بسیار نزدیک باید با بنزین آزاد و بدون سهمیه خداحافظی کرد.

در این میان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هرگونه تغییر در قیمت بنزین بدون نظر وکلای ملت را فاقد اعتبار دانسته و با افزایش قیمت در شرایط کنونی مخالفند. در این خصوص قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با ناصحیح خواندن هر نوع اقدام بدون نظر مجلس در خصوص مسئله استراتژیک بنزین به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: قطعنا هرگونه اقدامی در مورد تغییرات در قیمت و سهمیه بندی بنزین باید از مجرای مجلس عبور کند. وی درباره احتمال دور زدن دولت برای دستیابی به هدف دو نرخی کردن بنزین بدون نظر مجلس نیز گفت: در شرایط فعلی اصلا به صلاح نخواهد بود که دولت بدون نظر نمایندگان اقدام کند که در این صورت اعتراض و عدم همراهی نمایندگان را  پیش رو خواهد داشت.

همچنین فاطمه ذوالقدر عضو کمیسیون تلفیق مجلس نیز گفت: دولت اگر بخواهد هر تغییری در منابع و مصارف بودجه بوجود بیاورد باید از تصویب مجلس بگذراند. وی با اشاره به افزایش قیمت حامل های انرژی از سوی دولت، اظهار داشت: گرچه به استناد قوانین قبلی دولت مجوز تعیین قیمت حامل‌های انرژی را دارد. امااگر قیمت گذاری جدید به تغییردر منابع ومصارف بودجه98 بینجامد، مسلماً باید از تصویب مجلس بگذرد و بهتر است دولت با همراهی مجلس درباره این موضوع تصمیم بگیرد.

از سوی دیگر اما در روزهای اخیر با افزایش احتمال سهمیه بندی، مسئولین مرتبط با این موضوع سعی در اذعان به مشخص نبودن زمان دقیق آن داشتند. در این بین سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره شایعات مطرح درباره افزایش قیمت بنزین از ساعت24 امشب گفت: تاکنون چنین چیزی به ما ابلاغ نشده است. در صورت ابلاغ افزایش قیمت بنزین قطعاً به موقع از رسانه‌های رسمی کشور اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اما خاطرات نه چندان دور سال 94 و سورپرایز یکباره دولت و وزارت نفت در خرداد ماه آن سال مبنی بر اعلام بنزین تک نرخی، گمانه زنی ها در خصوص غافلگیری مجدد را پُررنگ تر می کند.

همه این ها در حالی است که کارشناسان ارشد حوزه اقتصاد انرژی در گفتگوهای مفصل بااقتصادآنلاین، نحوه سهمیه بندی بنزین به مدل مد نظر دولت را ناعادلانه ترین حالت توصیف می کنند. در جمیع این اظهارات به موضوع ناکارآمد بودن مدل سهمیه بندی پیشین در زمینه کاهش قاچاق و بهینه سازی مصرف سوخت اشاره شده است. اما به نظر می رسد دولت عزم خود را برای پیمودن مسیری ناصواب و شکست خورده جزم کرده و بازهم یارانه انرژی به جیب پُردرآمدها خواهد رفت.

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن