تاثیر آزادسازی واردات خودرو بر قیمت خودروهای خارجی

نمایشگاه

مجلس بالاخره رای به آزادسازی واردات خودرو داد. خبری که احتمالا باید بر قیمت خودروهای خارجی در بازار اثر بگذارد. اما به اعتقاد فعالان بازار خودرو، بزرگترین ایراد طرح آزادسازی واردات خودرو، دخالت شورای رقابت است. آیا با آزادسازی واردات، قیمت خودروهای لوکس کاهش پیدا می‌کند؟

به گزارش اتاق خبر دنده معکوس، براساس مصوبه امروز مجلس، از این پس، هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا از طریق واردات بدون انتقال ارز، خودرو تمام برقی یا هیبریدی یا بنزینی یا گاز سوز وارد کند. اما در تبصره قانون مصوب بندی وجود دارد که فعالان بازار خودرو با آن مخالف‌اند.

در این تبصره آمده است «سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی هر شش ماه یک بار باید توسط شورای رقابت و براساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین شود.»

این یعنی همچنان میزان واردات خودرو و اینکه چه تعداد خودرو وارد شود، در اختیار شورای رقابت است و همین موضوع این نگرانی را ایجاد می‌کند که انحصار در بازار خودرو ادامه دارد.

تاثیر آزادسازی واردات بر قیمت خودرو

اما آیا مصوبه آزادسازی واردات خودرو با این شرایط، بر قیمت خودروهای خارجی اثر می‌گذارد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد فروشنده خودروهای خارجی در بازار زیاد شده است. اما در کنار افزایش عرضه خودروهای خارجی، فعلا خریداری برای آنها وجود ندارد. به خصوص که دلالان و نمایشگاه‌داران خودرو برای خرید خودروهای خارجی دست نگه داشته‌اند. زیرا منتظر ترکیدن حباب قیمت‌ها هستند.

اگرچه تقاضا برای فروش خودروی خارجی زیاد است، اما فروشندگان هم حاضر نیستند خودروی خود را زیر قیمت بفروشند. بررسی قیمت خودروهای خارجی در سایت‌های آنلاین نشان می‌دهد هنوز قیمت این خودروها نسبت به روزهای گذشته تغییری نکرده است.

برای مثال پیش از این، کیا سراتو مدل ۲۰۱۸ با قیمت یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان و سانتافه مدل ۲۰۱۷ نیز با قیمت دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان برای فروش آگهی شده بود و ظرف چند روز گذشته که زمزمه آزادسازی واردات مطرح بود، قیمت‌ها تغییری نکرده است.

خودرو خارجی مقطعی ارزان می‌شود

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو به تجارت‌نیوز می‌گوید: با موافقت مجلس ممکن است خودروها به طور مقطعی ارزان شوند. نمایندگان مجلس نسبت به حذف تبصره دو ماده چهار بی‌اعتنا بودند و همچنان این تبصره در این طرح وجود دارد. بنابراین تا زمانی که شورای رقابت بخواهد در امور واردکنندگان خودرو دخالت کند قیمت خودروهای خارجی تغییر خاصی نمی‌کند.

او توضیح داد: دخالت دستگاه‌های دولتی و این نوع محدودیت‌ها از جانب دولت و مجلس نه تنها مشکلی را برطرف نمی‌کند بلکه در درازمدت مشکل‌آفرین است. به عنوان مثال پیش‌بینی می‌شود از این پس واردکنندگان باید برگه ثبت سفارشی که ارزش واقعی آن ۱۵۰ هزار تومان است را با قیمت سه تا چهار میلیارد تومان بخرند.

زاوه ادامه داد: همین دلال‌بازی‌ها در خرید و فروش کاغذ ثبت سفارش خودرو در بلندمدت تاثیری در کاهش قیمت خودرو ندارد. بلکه فساد و رانت را گسترش می‌دهد.

چندی پیش اما مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به ایسنا گفته بود با آزادسازی واردات خودرو قیمت تمام خودروهای خارجی بین ۳۵ تا ۸۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

حال به گفته فعالان بازار، قیمت خودرو در شرایطی کاهش محسوس دارد که این قانون به درستی اجرا شود.

تجارت‌نیوز امروز، چهارشنبه ۲۴ شهریور ماه در یک گفتگوی زنده اینستاگرامی تاثیر آزادسازی واردات خودرو بر قیمت خودرو را بررسی می‌کند. این گفتگوی اینستاگرامی ساعت ۱۷ با حضور مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو و عماد جعفری، تحلیلگر صنعت خودرو برگزار می‌شود. 

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن