جهش نرخ ارز، قیمت‌ باتری خودرو را بالا برد

سرب به‌عنوان اصلی‌ترین ماده‌اولیه باتری‌های سرب- اسید تعیین‌کننده قیمت نهایی این کالاست. با توجه به‌اینکه قیمت باتری از سال ۹۵ تا ۹۹ از قیمت تقریبی هر آمپر ۵ هزار به ۱۵هزار تومان افزایش یافته است، آیا افزایش قیمت سرب نیز به‌همین میزان بوده است؟

به گزارش اتاق خبر دنده معکوس، سرب به‌عنوان یکی از فلزات گرانبها قیمت مشخصی در دنیا دارد که مرجع آن بورس قیمت‌گذاری لندن است. نمودار روبه‌رو قیمت سرب را به ازای یک تن به‌دلار از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ نشان می‌دهد. همان‌گونه که در نمودار مشخص است، به‌رغم افت و خیزهای فراوان در قیمت سرب اختلاف فاحشی در قیمت آن طی ۴ سال گذشته مشاهده نمی‌شود و چه‌بسا قیمت آن حتی کاهش یافته است.

در سال ۹۵ سرب در کشور ما به ازای هر کیلو حدود ۵ هزار تومان معامله می‌شد. حال آنکه در سال ۹۹ قیمت آن به‌حدود ۵۰ هزار تومان افزایش یافته است. علت عدم تناسب قیمت سرب در کشور ما با قیمت جهانی چیست؟

علت اصلی افزایش قیمت سرب در کشور افزایش قیمت دلار یا به‌عبارت ساده‌تر بی‌ارزش شدن پول ملی است. زیرا در سال ۹۵ دلار حدود ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار تومان بود و طی سال جاری حدود ۳۰ هزار تومان است که نشان‌دهنده حدود ۸ برابری افزایش قیمت دلار یا یک هشتم شدن ارزش پول ملی است. این تغییر با افزایش ۱۰برابری قیمت سرب تقریبا همخوانی دارد.

درواقع درکلیه صنایع و کالاهای مصرفی کشور این اتفاق افتاده است. به‌عنوان مثال در صنعت‌خودرو، پراید در سال ۹۵ حدود ۲۰ میلیون معامله می‌شد؛ حال آنکه طی سال جاری ۱۰۰ میلیون‌تومان و افزون بر آن نیز معامله شده است.

درواقع گران‌فروشی توسط خودروساز اتفاق نیفتاده است و علت اصلی آن کاهش ارزش پول ملی است و نمی‌توان با بحث تعزیرات و پایش بازار قیمت آن ‌را تغییر داد. درواقع قیمت انواع کالا ثابت بوده و کم ‌ارزش شدن پول ملی معیارها را تغییر داده است.

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن