آیا تولید ایران‌خودرو در ماه مهر کاهش یافته‌است؟(به تفکیک محصولات)

خط تولید ایران‌خودرو

آمار تولید خودروسازان برای نهاد‌های نظارتی در آشفته بازار خودرو در چند‌ماه گذشته و حال حاضر از اهمیت بالایی برخوردار بوده‌است. در این بخش یک مقایسه‌ای بین آمار تولید ایران‌خودرو در ماه مهر و شهریور سال‌99 و در نهایت با مدت مشابه در سال گذشته انجام خواهد‌شد.

به گزارش اتاق خبر دنده معکوس، در سامانه کدال هر‌ماه لیست تولید خودرو‌های تولیدی شرکت‌های خودروسازانی که در بورس هستند، منتشر می‌شود. در این بخش می‌خواهیم ببینیم عملکرد ایران‌خودرو در بخش خودرو‌های پرتیراژش چگونه بوده‌است.

آمار تولید سمند چگونه است ؟

گروه سمند شامل انواع سمند LX بنزینی، سمند LX EF7 ، سمند LX EF7 دوگانه‌سوز و سمند سورن و سمند سورن پلاس می‌باشد. طبق آمار منتشر شده برای گروه سمند این خودرو در ماه مهر رشد تولید داشته و بیش از 48 درصد افزایش تولید را تجربه کرده‌است. در سال 98 گروه سمند در ماه مهر 3450 دستگاه تولید شده است . با توجه به آمار سال گذشته ایران خودرو در گروه سمند بیش از 60 درصد افزایش تولید را در مهر99 نسبت به مهر 98 را تجربه کرده‌است. در این بخش بهتر است در این سامانه به تفکیک نیز بیان شود که از هر‌کدام از مدل‌های سمند چه مقدار تولید داشته‌است.

تولید گروه پژو در ایران‌خودرو چگونه است ؟

گروه پژو شامل انواع پژو 405، انواع پژو پارس، انواع پژو 206 هاچبک، نواع پژو 206 صندوقدار، انواع پژو 207 هاچبک و انواع پژو 207 صندوقدار می‌باشد. در این بخش شاهد کاهش تولید نزدیک به 18 درصد بودیم که احتمالا در ماه آتی با توجه با روند سریع‌تر ترخیص قطعات از گمرک افزایش تولید در این بخش را داشته باشیم. در مهر‌ماه سال 98 بیش‌از 17 هزار دستگاه از گروه پژو تولید شده‌بود که در سال جاری در همین موقع بیش از 50 درصد تولید این گروه در ایران‌خودرو افزایش داشته‌است.

در خانواده دنا وضعیت تولید چیست ؟

در این بخش نیز به تفکیک آماری مانند همیشه منتشر نشده، منظور از دنا، دنا معمولی، دنا‌پلاس، دنا‌پلاس توربو، دنا‌پلاس توربو اتوماتیک می باشد. همانطور که در جدول پایین صفحه مشاهده می‌کنید که نسبت به ماه گذشته تولید این گروه در ایران‌خودرو بیش از 16 درصد کاهش را تجربه داشته‌است. در سال 98 در ماه مهر 2098 دستگاه از گروه دنا تولید شده‌بود. با توجه به آمار سال گذشته تولید این اتومبیل لوکس ایران‌خودرو حدود 86 درصد افزایش داشته‌است، البته به این نکته باید توجه داشت که در آمار امسال مدل اتوماتیک دنا نیز اضافه شده‌است.

خودرو رانا همچنان آمار تولیدش پایین است؟

خودرو اقتصادی ایران‌خودرو همچنان مورد اقبال مشتریان قرار نگرفته‌است و علیرغم تبلیغات گسترده و رونمایی مدل پلاس همچنان تیراژ تولید پایینی را تجربه می‌کند. براساس پیش‌بینی‌هایی که پیش‌تر نیز کردیم راناپلاس همانند رانا نتوانست خریداران خودرو به سمت خود بکشاند، همچنین در مرحله هفتم فروش فوق‌العاده نیز شاهد کمترین متقاضی برای ثبت‌نام این خودرو بودیم. این خودرو در ماه جاری نسبت به ماه قبل با افت تولید نزیدک 7 درصدی مواجه بوده‌است. طبق آمار منتشر شده برای مهر ماه سال گذشته فقط 609 دستگاه تولید شده‌است. در مهر ماه سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 60 درصد افزایش داشته‌است.

جدول تولیدات محصولات پر‌تیراژ ایران خودرو در دو ماه گذشته:

نام خودروتولید شهریور ماهتولید مهرماهدرصد تغییرات
گروه سمند۳,۷۳۴۵,۵۴۸۴۸.۵ مثبت
گروه پژو۳۱,۶۹۸۲۶,۸۸۰۱۷.۹ منفی
دنا۴,۶۹۴۳,۹۰۴۱۶.۸ منفی
رانا۱,۰۴۱۹۷۰۶.۸ منفی

در نهایت با توجه به ادعای شفافیت در شرکت‌های بورسی، بسیار مطلوب‌تر بود که آمار تولید با تفکیک بیشتری برای خودروسازان اعلام شود.

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن