پراید 132 ، 13 سال روی خط تولید سایپا :

پراید 132 ، فیس لیفت پراید

تاریخچه سایپا 132 :

13 سال پیش همین موقع ها در سال 1386 سایپا از خط تولید محصول جدید خود یعنی 132 رونمایی کرد . مراسم رونمایی در 4 بهمن با حضور وزیر صنایع و معادن، رییس سازمان گسترش و نوسازی، مدیرعامل شرکت ایران‌خودروبرگزار شد . در حاشیه این رونمایی مدیر فروش و بازار یابی وقت شرکت سایپا از عزم سایپا برای تولید وعرضه به موقع و با تعداد بالا برای جلوگیری رانت و دلال بازی خبر داد ، وی همچنین اظهار داشت که در حال حاضر حدود 500 دستگاه 132 برای بازار داخلی تولید شده و تا به مرز سه هزار دستگاه نرسد ، فروش داخلی آن شروع نخواهد شد . در بحث قیمت گفته شد که 132 حدود پانصد هزار تومان گران تر از پراید صبا دوگانه سوز آن موقع خواهد بود .

13 سال با 132 استوار و بدون تحریف :

پراید 132

بروزرسانی های انجام شده روی 132 نسبت به صبا به زعم مسئولان فروش و بازاریابی سایپا شامل : حالت برجسته روی درب موتور ، استفاده از جلوپنجره کرکره ای کاملا جدید و بهره گیری از چراغ های جدید و دو کاسه ای می شود که باعث لوکس تر شدن پراید 132 نسبت به صبا شده است . همچنین برای ایمنی بیشتر مغزی قفل صندوق عقب حذف شده است .

در طی این سال ها تولید فیس لیفت پراید ادامه داشت و کمترین بروز رسانی هایی از جمله نصب ABS و فرمان هیدرولیک انجام شد و با قدرت تمام روی خط تولید سایپا ، تولید می شد و در بازار بی رقیب خودروهای ارزان قیمت ایران که تنها رقیبش برادر کهنه کار خود سایپا 131 بود می تاخت ولی با تمام این ها آنچنان که انتظار می رفت از این محصول به زعم سایپا جدید استقبال نشد و تا زمان حاضر ترجیح مردم و خریداران همان پراید صبا یا سایپا 131 بود. بعد از گذشت چند سال سایپا محصول جدیدی که هاچبک شده ی 132 بود با نام تجاری 111 که فیس لیفت پراید نسیم بود را روانه بازار کرد که استقبال از این خودرو خیلی بهتر از 132 بود و بیشتر جوانان از سر ناچاری 111 را به دیگر اعضای خانواده پراید ترجیح می دادند . در طول این سال ها حتی سایپا برای کاهش هزینه های تولید این خودرو را بدون سیستم پخش از خط تولید خارج و روانه بازار کرد .

نمای داخلی پراید 132

خداحافظی سایپا با پراید 132 :

نکته جالب در تاریخ نه چندان افتخار آمیز 132 همزمانی تقریبی زمان رونمایی و خداحافظی اش است یعنی در زمستان سال 86 به بازار خودروایران سلام کرد و 13 سال بعد بدون تغییر در زمستان سال 98 با آشفته بازار خودرو ایران خداحافظی می کند . حدود دو هفته پیش مدیرعامل سایپا از خبر توقف تولید پراید 132 ، ده روز زودتر موعد قبلی اعلام شده را داشت و اظهار داشت که توقف تولید 111 و 131 در سال آینده طبق برنامه انجام خواهد شد .

رهام ، جایگزین پراید 132

خودرو جایگزین 132 چیست ؟

مدیرعامل از جایگزین شدن رهام برای خانواده پرخاطره و پرخطر پراید خبر داد . وی متذکر شد تولید انبوه خودرو رهام در سال آینده آغاز خواهد شد و درگام اول ۱۲ هزار دستگاه از این خودرو به بازار عرضه خواهد شد . در ادامه در سال 1400 تیراژ تولید رهام به هفتاد هزار دستگاه و در سال 1401 به صد هزار دستگاه خواهد رسید . وی ادامه داد دو محصول جدید در سال آینده و پنج محصول جدید دیگر در سال 1400 و 1401 به بازار عرضه خواهند شد . حالا باید منتظربمانیم تا ببینیم این وعده ها چه زمانی جامه ی عمل می پوشد و آیا این محصولات جدید می تواند جایگزین پراید و خودرویی ارزان و قابل دسترس برای بیشتر اقشار جامعه هست یا خیر ؟

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن