بدفروش‌‌ها و دیرفروش‌های بازار خودرو را بشناسید

قیمت خودرو

گرچه اکثر این خودروها چینی هستند، اما بین آن‌ها حتی گزینه‌های ژاپنی هم وجود دارد.

بازار خودروهای دست‌دوم چینی به‌نسبت داخلی‌ها و خودروهای وارداتی ضعیف‌تر است، آن‌هم در شرایطی که به‌رغم ممنوعیت واردات خودرو همچنان خودروهای خارجی بهتر از خودروهای چینی در بازار دست‌به‌دست می‌شود.

به گزارش اتاق خبر دنده معکوس، دیکی از دلایل این امر، قیمت بینابینی خودروهای چینی است؛ خودروهای چینی گران‌تر از خودروهای داخلی هستند و مخصوصا در یکی‌دو سال اخیر که با قیمت‌های آن‌چنانی به جرگه شبه‌لوکس‌ها پیوسته‌اند، دیگر دست هر کسی به آن‌ها نمی‌رسد.

اما از سوی دیگر، خودروهای چینی به‌رغم پیشرفت چشمگیر در کیفیت و برخورداری از خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی از سوی نمایندگی‌های فعالی که همکاری آن‌ها با شرکت مادر چینی قطع نشده است، هنوز به‌اندازه دیگر خودروهای خارجی به‌اصطلاح «با کلاس» جلوه نمی‌کنند تا آن‌هایی که وسع خرید این خودروها را دارند با طیب خاطر برای آن‌ها دست به جیب شوند.

در ادامه این مطلب، به ۲۰ نوع از خودروهای دهه اخیر بازار ایران خواهیم پرداخت که بازار دست دوم ضعیفی دارند و در سه رده بسیار بدفروش (نَرو)، بدفروش (دیر و زیر قیمت واقعی) و دیرفروش ارزیابی می‌شوند و البته بین آن‌ها حتی خودروهای ژاپنی هم وجود دارد.

* بازار دست دوم؛ برگ برنده خودروهای داخلی به‌رغم کیفیت پایین‌تر

خودروهای چینی در بازار طرفداران خاص خود را دارند. بسیاری از خریدارن بین خودروهای داخلی و چینی در بازار محصولات چین را انتخاب می‌کنند تا از نظر کیفیت و امکانات، خودرو بهتری در اختیار خود داشته باشند.

اما برخی دیگر که نگاه سرمایه‌ای به خودرو دارند، برای حفظ ارزش پول خود، رفت‌وآمدهای مکرر به نمایندگی‌های خودروسازان داخلی برای حل مشکلات پیاپی فنی را به جان می‌خرند، مشکلاتی که هنوز قبل از کارکرد ۱۰هزار کیلومتر یا حتی ۵هزار کیلومتر نیز به‌رغم افزایش چشمگیر قیمت خودروهای داخلی بروز پیدا می‌کنند.

اما در این میان و در شرایط کنونی، برخی افراد نیز به‌دلیل آن‌که خودرو خارجی دیگری در بازار وجود ندارد، برای برخورداری ‌از امکانات و آپشن‌های مشابه خودروهای وارداتی، سراغ خودروهای صفر چینی مونتاژ داخل می‌روند.

* خودروهای «نَرو» !

همه خودروهای مربوط به دهه اخیر که می‌توان به آن‌ها لقب «بسیار ‌بدفروش» یا به‌اصطلاح بازاری‌ها لقب «نَرو» را داد، چینی هستند. این خودروها عمدتا ناشناخته یا کمتر شناخته‌شده هستند.

خودروهایی مانند وولکس سی۳۰ (گریت‌وال)، راین وی۵، هاوال ام۴، بایک ‌سابرینا، گک‌ ترامپچی و گک گونو ازجمله مدل‌هایی هستند که شاید به جرأت بتوان گفت حتی اسم آن ها کمتر شنیده شده است.

این خودروها که نسبتا ناشناخته محسوب می‌شوند، بازار دست‌دوم بسیار ضعیفی دارند و به‌اصطلاح؛ خریدارشان صاحب اول و آخر آن‌ها خواهد بود. خودروهایی که حتی نسخه خرید صفرکیلومتر آن‌ها ریسک بزرگی محسوب می‌شود و مالک فقط باید با نگاه مصرفی و نه سرمایه‌ای آن‌ها را بخرد.

* بدفروش‌ها

اما گروه دوم شامل خودروهای بدفروش است که در بازار به‌واسطه توقف تولید یا تیراژ بسیار پایین مخاطب کمتری دارند. ازجمله سوزوکی کیزاشی، انواع جیلی امگرند، چانگان ایدو، انواع ام‌جی، بی‌وای‌دی اف۳، جک جی۳ و آریو.

این خودروها گرچه نسبت به خودروهای رده قبلی مورد اشاره شناخته‌شده‌تر هستند، اما مشتریان به دلایلی مانند توقف تولید و عرضه و همچنین تیراژ بسیار پایین در بازار، حاضر نیستند آن‌ها را به قیمت بخرند.

* دیرفروش‌ها

گروه سوم اما شامل خودروهای دیرفروشی است که در بازار کاملا شناخته‌شده هستند، خودروهایی مانند جک اس۵ دنده‌ای، جک اس۳، ام‌وی‌ام ایکس‌۲۲، ام‌وی‌ام ۳۵۰، لیفان ۵۲۰، میتسوبیشی میراژ و برلیانس ۲۲۰.

هر کدام از این خودروها به دلایل متفاوت خاص خود مثل اتوماتیک نبودن، قیافه همه‌پسند نداشتن، قوای محرکه نه‌چندان قوی، اندکی قدیمی شدن، کم‌جایی و… در بازار دوم نسبت به بقیه اقبال کمتری دارند و چون معمولا صاحبان آن‌ها هم در برابر فروش زیر قیمت واقعی مقاومت می‌کنند، دیر فروش می‌روند.

* بهبود موقعیت چینی‌ها در بازار

اوایل ورود خودروهای چینی، مردم نسبت‌ به خرید این خودروها از خود مقاومت نشان می‌دادند. اما پس از مدتی کوتاه و همزمان با افزایش خدمات، تنوع محصولات و شرایط بسیارخوب فروش، خودروهای چینی توانستند اعتماد مشتریان داخلی را جلب کرده و به بازار خوبی دست پیدا کنند.

برخی از خودروهای چینی ازجمله هایما، جک اس۵ اتوماتیک، چری تیگو۷، چری تیگو۵، چری آریزو۵، ام‌وی‌ام ایکس۳۳ و حتی برخی خودروهای چینی که مانند بی‌وای‌دی اس۶، لیفان ۸۲۰ و جک جی۵ دچار توقف تولید شده‌اند، همچنان خودروهای محبوبی هستند و با توجه به تعدیل قیمت به‌واسطه توقف تولید ارزش خرید بالایی دارند، به‌ویژه محصولات جک، چری و لیفان که شرکت‌های چینی سازنده آن‌ها برخلاف برلیانس، بی‌وای‌دی، چانگان، دانگ‌فنگ، اف‌ای‌دبلیو، گریت‌وال (هاوال) ، زوتی و … ارتباط خود را با شریک ایرانی خود قطع نکرده‌اند.

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن