بررسی آخرین تغییر و تحولات بازار خودروهای داخلی در هفته اخیر

قیمت خودرو

خانواده پراید ارزان و خانواده رنو گران شد

تحویل خودروهای ناقص گروه صنعتی ایران خودرو موجب شده است میانگین قیمتی آن‌ها در بازار  آزاد کاهشی جزئی داشته باشد. بر این اساس می‌توان گفت پژو 206 تیپ 2 ساده با قیمتی حدود 73 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

به گزارش اتاق خبر دنده معکوس، با بررسی قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد درمی‌یابیم روند کاهشی قیمت‌ها همچنان ادامه دارد و بسیاری از خودروهای داخلی نسبت به شهریور ماه کاهش نسبی قیمت‌ها را تجربه کرده‌اند. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار معتقدند که قیمت‌های فعلی همچنان با قیمت‌های واقعی فاصله داشته و حباب کاذب ایجاد شده طی ماه‌های گذشته، به‌طور کامل خالی نشده است.

ازسوی‌دیگر تسریع در فرآیند تکمیل خودروهای ناقص مانده در کف کارخانه‌ها موجب شده است تا روند کاهشی قیمت‌ها در بازار سرعت بگیرد. به همین منظور طی هفته‌های گذشته دو خودروساز بزرگ کشور با اعلام این‌که بیش از 50 درصد از خودروهای ناقص مانده در کف کارخانه‌ها تکمیل و آماده تحویل به مشتریان شده‌اند، از به‌روزرسانی در تعهدات معوق خود خبر دادند که همین موضوع باعث ایجاد جوی مثبت در بازار آزاد شده است.

اما باید به این نکته اشاره کرد با پایان فصل تابستان، شاهد کاهش میزان تقاضا ازسوی مصرف‌کنندگان در بازار خودرو کشور هستیم که این موضوع به عقیده برخی فعالان، به رکود فعلی حاکم در بازار دامن زده است. در واقع می‌توان گفت برخلاف کاهش نسبی قیمت‌ها، بسیاری از خریداران همچنان به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها و نزدیک شدن آن‌ها به نرخ واقعی، از خرید خودرو امتناع می‌کنند.

با این حال بررسی قیمت‌ها در بازار آزاد، از کاهش یک‌میلیون تومانی قیمت انواع پراید نسبت به شهریور ماه حکایت دارد. بر این اساس قیمت پراید 111 حدود 46 میلیون تومان و پراید 131 با قیمت 40 میلیون و 500 هزار تومان برآورد می‌شود. همچنین تیبا صندوقدار حدود 48‌میلیون‌تومان ارزش‌گذاری می‌شود. این در حالی است که نسخه هاچ‌بک این خودرو با اختلاف 5‌میلیون تومانی، حدود 53 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

از سوی دیگر تحویل خودروهای ناقص گروه صنعتی ایران خودرو موجب شده است میانگین قیمتی آن‌ها در بازار  آزاد کاهشی جزئی داشته باشد. بر این اساس می‌توان گفت پژو 206 تیپ 2 ساده با قیمتی حدود 73 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. پژو 206 تیپ 5 نیز هم اکنون به بهای معاملاتی 91 میلیون تومان رسیده که نسبت به شهریورماه، کاهش قابل‌توجهی را تجربه کرده است. از سوی دیگر دنا پلاس توربو با کاهش 2 میلیون تومانی نسبت‌به تابستان، با قیمتی حدود 165 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

پژو 207 صندوق‌دار نیز که در ابتدا با قیمت‌های غیرواقعی به بازار عرضه شد، اکنون به ثبات نسبی رسیده و با قیمت حدودی 144 میلیون تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که نسخه هاچ‌بک اتوماتیک آن به بهای معاملاتی 154 میلیون تومان رسیده است.

اما نکته قابل توجه در رفتار و واکنش‌های بازار آزاد، افزایش نسبی برخی مدل‌های خانواده رنو است که به عقیده برخی کارشناسان، خروج رنو از بازار ایران و همچنین وضعیت نامشخص خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی این دسته از خودروها موجب شد میزان تقاضا برای این خودروها کاهش یابد. با این حال، ‌شاهد افزایش جزئی قیمت آن‌ها در بازار هستیم. به عنوان مثال رنو ساندرو استپ‌وی اتوماتیک نسبت به شهریور ماه با افزایش 500 هزار تا یک میلیون تومانی همراه شده و به نرخ معاملاتی 174 میلیون و 500 هزار تومانی رسیده است. در حالی که نسخه معمولی این خودرو بدون تغییر نسبت به تابستان، با قیمت 165 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

همچنین رنو تندر پلاس اتوماتیک یکی از خودروهایی است فرآیند تحویل آن طی هفته‌های گذشته با کندی صورت گرفته است و همین موضوع باعث شده قیمت آن در بازار آزاد با افزایش نسبی همراه شود، از این‌رو در حال حاضر قیمت این محصول در بازار حدود 159 میلیون تومان تخمین زده می‌شود. 

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن