بی‌ام‌و سری 8 با طعم آلپینا

1993 bmw alpina b12 5.7 coupe

با وجود اینکه در تمام دوران تولید محصولات بی‌ام‌و، از تیونیگ مخصوص این شرکت با نام “ام پاور” استفاده می‌شده، اما همواره تیم‌های زیادی در کنار بی‌ام‌و حضور داشته‌اند که وظایف دیگری مثل طراحی بهتر چه از لحاظ فنی و چه ظاهری بر عهده داشتند، نام‌های شناخته شده‌ای مثل “آلپینا”. برای خود من برند “آلپینا” همیشه یادآور طراحی و استفاده از رینگ خاص و جذاب سبک خودش هست که سبک خاص باز و بسته شدن خودش را دارد.

این سری سراغ یه بی‌ام‌و با رنگ و لعاب آلپینا آمده‌ایم.

BMW Alpina B12 5.7 Coupe 1993

ابتدا قبل از هرچیز اجازه دهید تا در مورد یک استایل خودرو صحبت کنیم. استایلی که در این خودرو هم از آن استفاده شده‌است به نام گرند تورر (Grand Tourer). اصطلاح گرند تورر به خودرویی اطلاق میشود که اسپورت باشد و در عین حال از نظر ابعاد بزرگتر و کشیده تر هستند. این خودروها معمولاً از عملکرد فنی عالی در کنار لاکچری بودن برای جذب مخاطب و مشتری‌هایشان استفاده می‌کنند. حال دو مفهوم را کنار یکدیگر قرار دهید: بی‌ام‌و + گرند تورر. این ترکیب قطعاً می‌تواند از جذاب‌ترین محصولات شرکت بی‌ام‌و باشد.

بی‌ام‌و E31 یکی از جذابترین گرندتوررهای شرکت بی‌ام‌و است. حالت آیرودینامیک بدنه، سپر و چراغ‌های جلو، نمای بغل و حتی نمای پشت این خودرو این مساله را گوشزد می‌کند. در سال 1993 شرکت آلپینا تصمیم گرفت که از این خودرو نمونه‌ای با شکل و شمایلی لوکس و اسپورت‌تر وارد بازار کند. برای اسپورت‌تر کردن این خودرو نیاز به تغییرات داخلی بود، البته آلپینا همیشه عادت داشته که زیاد ظاهر را عوض نکند و در این مدل هم تنها به تغییر چند پارامتر جزئی مانند برچسب‌های روی خودروی و تعویض رینگ خلاصه کرده‌است.

اما تغییرات فنی بر روی این خودرو اساسی بود. مهمترین آن استفاده از موتور 12 سیلندر BMW S70 بود که بر روی مک لارن F1 استفاده میشد. این موتور 12 سیلندر جهنمی متشکل از احتراق و توان بالا و اسب بخار رو به افلاک است و از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده است و آن زمان بهترین موتور موجود بی‌او و محسوب میشد. قدرت 412 اسب بخاری این موتور نیازمند گیربکسی است که با آن همخوانی داشته باشد. آلپینا از گیربکس 6 سرعته برای این خودرو استفاده کرد که به زعم خیلی از کارشناسان خودرویی، گیربکس توانمندی نبود.

استفاده از موتور 12 سیلندر باعث تغییرات گسترده بر سیستم تعلیق و همچنین شاسی و پلت فرم این خودرو شد.

از این خودرو که معمولا با نام “آلپینا بی 12” شناخته می‌شود همواره به عنوان یک خودروی ارزشمند یاد و اسطوره‌ای یاد می‌شودو خیلی از علاقمندان دنیای خودرو، آن را به عنوان جذاب‌ترین سری 8 تاریخ بی‌ام‌و می‌دانند. تنها 57 دستگاه از این خودرو تولید شده‌است و در حال حاضر قیمتی در حدود 370 هزار دلار دارد.

حجم موتور5.7 لیتری
تعداد سیلندر12 سیلندر
قدرت موتور412 اسب بخار
گیربکس6 سرعته دستی
زمان رسیدن از صفر تا صد کیلومتر در ساعت5.8 ثانیه
سرعت نهایی299 کیلومتر در ساعت

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن