تایوانی‌ها در یک قدمی تولید در ایران

لوکسژن

به گزارش اتاق خبر دنده معکوس، اواخر اسفندماه سال گذشته خبرهای ضدونقیضی درخصوص گسترش فعالیت‌های شرکت آذویکو به گوش رسید که بر اساس آن تولید و مونتاژ محصولات جدیدی توسط این شرکت آغاز شده بود. البته شرکت آذویکو پس‌از دور تازه تحریم‌های بین‌المللی با مشکلات اساسی درخصوص برقراری ارتباط با شرکت‌های سایک و ام‌جی مواجه شده و برای انجام تعهدات معوق خود درخصوص تولید و تحویل خودروهای ام‌جی 360 با برخی مشکلات دست به‌گریبان است. امضای قرارداد همکاری مشترک جدید با یک نشان تجاری دیگر چندان دور از انتظار نیست. اما این مساله زمانی اهمیت پیدا می‌کند که این نشان تجاری پیش‌از این در ایران توسط یک شرکت دیگر به بازار معرفی شد.

«لوکسژن» برندی است که باید ازین پس از آن به‌عنوان شریک تجاری «آذویکو» در ایران نام برد. این برند تایوانی پیش از این توسط شرکت «آرمان‌موتورکویر» به‌صورت رسمی به بازار معرفی شد و محصولاتش بارها در نمایشگاه‌های مختلف طی سال‌های 96 و 97 به نمایش در آمدند. اما به‌دلیل شروع مجدد تحریم‌های بین‌المللی و همچنین ممنوعیت واردات خودرو به کشور، فعالیت‌های این شرکت واردکننده نیز سرانجامی نداشت و درنهایت به حالت تعلیق درآمد. مدیران ارشد این شرکت با مذاکراتی که با شرکت مادر داشتند، سرانجام موفق به اخذ مجوز تولید محصولات لوکسژن در ایران شدند اما متاسفانه این قرارداد نیز سرانجامی نداشت و آرمان‌موتورکویر هرگز نتوانست پای محصولات لوکسژن را به خط تولید خود برساند.

جالب آن‌که درحال‌حاضر این شرکت همچنان به‌عنوان نماینده رسمی لوکسژن در ایران حضور دارد اما به‌تازگی آذویکو نیز توانسته است مجوز تولید و مونتاژ خودروهای لوکسژن را در خط تولید آذربایجان کسب کند. برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که این شرکت به‌صورت واسطه‌ای توسط دانگ‌فنگ (شریک تجاری لوکسژن در چین) موفق به اخد مجوز تولید لوکسژن در ایران شده است که همین امر موجب سهولت در تامین قطعات منفصله نیز خواهد شد. زیرا موانع تحریمی موجود بر سر راه تولید نیز با این روش کاسته می‌شود.
ازهمین‌رو شرکت «صنعت خودروآذربایجان» یا همان آذویکو تولید آزمایشی دو محصول لوکسژن یعنی «S3» و «U6» را آغاز کرده است و قصد دارد به‌زودی محصولات این برند تایوانی را با نام تجاری اختصاصی خود در بازار کشور عرضه کند. پیش از این نیز برخی دیگر از خودروسازان خصوصی کشور با چنین اقداماتی توانسته‌ بودند سد تحریم‌ها را دور بزنند و محصولات جدید را به بازار کشور عرضه کنند.
حال باید دید آذویکو برای ادامه همکاری با سایک و ام‌جی چه برنامه‌هایی  را درنظر گرفته است و آیا قصد دارد در کنار تولید محصولات لوکسژن به همکاری دیرینه با شریک تجاری سابقش ادامه دهد یا خیر! درغیراین‌صورت باید انتظار داشت این شرکت به مشتریان خود که همچنان دارای تعهدات معوق هستند، پیشنهاد جایگزینی ام‌جی 360 با محصولات لوکسژن را بدهد.

«لوکسژن S3»؛ سدان اقتصادی با امکانات رفاهی مناسب
لوکسژن S3 یک سدان کامپکت است و از موتور 4سیلندرخطی به حجم 1556 سی‌سی با 16 سوپاپ و حداکثر قدرت 116 اسب‌بخار و گشتاور 150‌نیوتون‌متر بهره‌ می‌برد. جعبه‌دنده به‌کار رفته در این خودرو از نوع 7‌دنده CVT ساخت شرکت JATICO ژاپن است و نیروی تولیدشده توسط موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. وزن خالص این خودرو 1250کیلوگرم و حجم مخزن سوخت 47 لیتر است.
این محصول اقتصادی برخلاف بسیاری از گزینه‌های موجود در بازار دارای امکانات رفاهی متعددی است که ازجمله آن‌ها می‌توان به نمایشگر میزان باد چرخ‌ها، سیستم ترمز ضدقفل، سیستم کمکی ترمز، سیستم توزیع نیروی ترمز، تکنولوژی توقف هوشمند یا لغو هوشمند پدال‌ها، سیستم ضدهرزگردی، سیستم پایداری الکترونیکی، ایربگ راننده و سرنشین جانبی اشاره کرد.

«لوکسژن U6»؛ کراس‌اووری با ظاهر متفاوت
لوکسژن U6 توربو از یک موتور 4 سیلندر خطی مجهز به سیستم توربوشارژر با حجم 1.8 لیتر 16 سوپاپ بهره می‌گیرد. حداکثر توان این موتور 170 اسب‌بخار در 5500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور آن 256 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه است. جعبه‌دنده به‌کاررفته در این خودرو از نوع 6دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض‌دنده به صورت دستی و ساخت شرکت ژاپنی Aisin و وضعیت انتقال نیرو در این کراس‌اوور، دیفرانسیل جلو با وزن خالص 1500 کیلوگرم و حجم باک 55لیتری است. لوکسژن U6 مجهز به فناوری هوشمند ارتباطات چندرسانه‌ای سری+ Think ساخت شرکت HTC، فناوری هوشمند دیدعقب با قابلیت نمایش دید 360درجه پیرامون، فناوری هوشمند و اتوماتیک پخش تصاویر از زوایا و نقاط کور انتهای خودرو (active Eagle View)، سیستم بهینه‌سازی راندمان حرکت و مصرف سوخت، قابلیت فرمان‌پذیری صوتی، سیستم تهویه اتوماتیک، ورود بدون‌کلید و استارت دکمه‌ای‌آینه‌های جانبی برقی با قابلیت تاشوی برقی و در صندوق عقب برقی است. باتوجه به مشخصات فنی و امکانات رفاهی بسیاری که این خودرو دارد، می‌توان گفت U6 با آمدن به بازار ایران رقابت نزدیکی را با کره‌ای‌ها خواهد داشت.

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن