تجدید درخواست افزایش قیمت خودرو درصورت آزادسازی نرخ فولاد

لیست برندگان طرح فروش فوری ایران خودرو منتشر شد

فولادسازان راغب نیستند محصولات خود را در بورس عرضه کنند و در این زمینه به دنبال افزایش صادرات یا عرضه آن در بازار آزاد هستند. بر همین اساس و به‌منظور ساماندهی بازار فولاد جلسه‌ای با حضور فولادسازان، مسئولان بورس کالا و محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد.

به گزارش اتاق خبر دنده معکوس، این روزها بازار فولاد با تلاطمات بسیار زیادی مواجه است و قیمت محصولات فولادی در بورس کالا با بازار آزاد تفاوت چشمگیری دارد. بر همین اساس، فولادسازان راغب نیستند محصولات خود را در بورس عرضه کنند و در این زمینه به دنبال افزایش صادرات یا عرضه آن در بازار آزاد هستند. بر همین اساس و به‌منظور ساماندهی بازار فولاد جلسه‌ای با حضور فولادسازان، مسئولان بورس کالا و محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد.

در این جلسه، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور تاکید کرده است شایعه خروج فولاد از بورس کالا کذب محض است و دولت همچنان از عرضه این محصول در بازار سرمایه حمایت می‌کند. علاوه بر این، نهاوندیان بر عرضه کامل محصولات فولادی به‌طور 100 درصدی در بورس کالا تاکید کرده است. این در حالی است که تولیدکنندگان فولاد در این جلسه تاکید کرده‌اند ادامه روند فعلی عرضه فولاد در بورس برای آن‌ها همراه با زیان است و دولت باید قیمت‌گذاری این محصول را در بورس کالا آزاد کند.

   آزادسازی گام به گام نرخ فولاد

در پاسخ به این درخواست معاون‌اقتصادی رئیس‌جمهوری به فولادسازان اعلام کرده است درحال‌حاضر انجام چنین اقدامی ممکن نیست و شرکت‌های فولادساز باید در این زمینه صبر کنند. چرا که دولت در نظر دارد قیمت فولاد را گام به گام آزاد کند و انجام این مسأله به‌صورت یک‌باره امکان‌پذیر نیست. این در حالی است که محصولات فولادی به‌عنوان یکی از مواد اولیه اصلی در صنعت خودرو و قطعه‌سازی کاربرد دارد و قدر مسلم در صورت آزادشدن قیمت فولاد در ماه‌های آینده هزینه تولید قطعات و همچنین خودرو بار دیگر افزایش خواهد یافت. طبعا در چنین شرایطی باز هم آنالیز قیمت خودروسازان دستخوش تغییر خواهد شد و به احتمال زیاد آن‌ها درخواست افزایش قیمت محصولات خود به شورای رقابت را تجدید خواهند کرد. همچنین باید منتظر درخواست افزایش نرخ مجدد قطعه‌سازان در صورت آزادسازی قیمت فولاد نیز باشیم. بر اساس مصوبه شورای رقابت با توجه به افزایش تورم، خودروسازان می‌توانند هر سه ماه یک‌بار درخصوص قیمت محصولات خود درخواست تجدیدنظر داده و پیشنهاد افزایش قیمت خود را به این شورا ارائه دهند. درحال‌حاضر از ابتدای سال تاکنون خودروسازان دو بار مبادرت به این کار کرده‌اند و به نظر می‌رسد برای بار سوم نیز در پاییز این اتفاق رقم خواهد خورد.

   کشف قیمت اکثر نهاده‌های تولید خودرو در بورس کالا

بر اساس این گزارش، همواره یکی از معضلاتی که صنعت خودرو با آن روبه‌رو بوده، بالا بودن هزینه تولید خودرو در کشورمان بوده است. این مسأله به شرکت‌های خودروساز فشار زیادی وارد آورده است. در این راستا خودروسازان معتقدند با توجه به این‌که اکثر مواد اولیه تولید خودرو اعم از فولاد، آلومینیوم، مواد پلیمری و… در بورس کالا عرضه و کشف قیمت می‌شود، خودرو نیز می‌تواند در بورس کالا عرضه شود و قیمت آن نیز به‌صورت رقابتی و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود؛ مسأله‌ای که درخواست شرکت‌های فولادی نیز هست. آن‌ها می‌گویند اگر قیمت فولاد خارج از بورس کالا بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود، بازار این محصول بعد از مدتی به ثبات خواهد رسید. حال در این رابطه باید دید چه زمانی دولت زیر بار آزادسازی قیمت فولاد می‌رود و در قدم بعدی این موضوع تا چه میزان خودرو را با افزایش قیمت مواجه خواهد کرد.

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن