توقیف و پارکینگ در انتظار خودروهای پرآلاینده

پلیس راهور برای خودروهای دودزا و پرآلاینده خط و نشان تازه‌ای کشید و اعلام کرد این خودروها علاوه‌بر اعمال قانون، توقیف و به پارکینگ منتقل می‌شوند.

مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران با تاکید براینکه برخورد پلیس با این خودروها ازجمله اقدامات مهم برای کاهش آلودگی هواست، توضیح داد: «‌هر خودرویی که دود مشکوک و قابل‌مشاهده‌ای داشته باشد، پرآلاینده و دودزاست و باید با آن برخورد شود.»

در اوج روزهای داغ تابستان امسال، آلودگی هوا دامن تهرانی‌ها را گرفته اما این‌بار آلاینده جدید  «اُزن» که مهمان ریه تهرانی‌ها شده است، از احتراق موتورسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده تولید می‌شود.  البته شهروندان تهرانی بیشتر عادت کرده بودند در نیمه‌دوم سال و در فصل سرما با آلودگی روبه‌رو شوند، اما امسال خرق عادت شد.

در فصل سرما پلیس راهور با خودروهای دودزا به‌عنوان یکی از متهم‌های اصلی آلودگی هوا اتمام‌حجت می‌کرد و بارها نیز با این خودروها برخورد شده است. گویا در این روزها که آلودگی هوا تا مرز هشدار هم رسیده بود، پلیس عزم خود را جزم کرد با خودروهای آلاینده و دودزا برخورد کند تا در کاهش آلودگی هوا نقشی داشته باشد.

بنا بر اعلام مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ خودروهایی که آلایندگی دارند علاوه‌بر اعمال قانون، بلافاصله از تردد آن‌ها در شهر جلوگیری شده و به پارکینگ منتقل می‌شوند.

آن گونه که در این اطلاعیه آمده، پلیس راهور تهران گفته است «با توجه به سهم بالای وسایل نقلیه در آلودگی هوا در شهر تهران و همچنین باتوجه به ایام جاری که وضعیت آلودگی هوا از حالت عادی خارج شده است و گاه نامناسب و خطرناک گزارش می‌شود، پلیس راهور تهران بزرگ اهتمام بیشتری به این موضوع دارد و به‌هیچ‌عنوان اجازه تردد به خودروهای دودزا و پرآلاینده را نمی‌دهد.»

بر اساس قانون تردد خودروهایی که فاقد معاینه‌فنی هستند و همچنین خودروهای دودزا در سطح معابر شهری ممنوع است. خودروهایی که آلایندگی دارند نیز علاوه‌بر اعمال قانون از تردد آن‌ها در شهر بلافاصله جلوگیری می‌شود و این خودروها به پارکینگ انتقال می‌یابند.»

فک‌پلاک خودرو دودزا

سید‌نواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران اعلام کرد: «هر خودرو دودزایی که فک‌پلاک ‌شود، به تعمیرگاه اعزام خواهد شد و مالکان بعد از رفع عیوب و دریافت برگه معاینه‌فنی دوباره می‌توانند پلاک خود را تحویل بگیرند.»

وی درباره برخورد پلیس با خودروهای پرآلاینده به «دنیای‌خودرو» گفت: «هر خودرویی که دود مشکوک و قابل مشاهده‌ای داشته باشد، جزو خودروهای پرآلاینده و دودزا محسوب و این موضوع شامل همه خودروها می‌شود. همچنین برخورد پلیس با چنین خودروهایی در این روزهای آلوده ازجمله اقدام‌های مفید است و به‌این‌ترتیب از تردد این خودروها در معابر جلوگیری می‌شود.»

حسینی‌منش درباره انواع خودروهای دودزا توضیح داد: «خودرو دودزا فقط شامل خودروهای سن‌بالا، فرسوده و فاقد‌معاینه فنی نیست، بلکه شامل همه خودروها می‌شود. ضمن اینکه بعضی خودروها با وجود داشتن معاینه‌فنی و سن پایین، مشکلات فنی زیادی دارند و دودزا هستند. بنابراین به مالکان خودروهای دارای معاینه‌فنی توصیه می‌شود در صورت دودزا بودن خودرویشان به مراکز معاینه‌فنی مراجعه و مشکل را برطرف کنند.»

مدیرعامل ستادمرکزی معاینه‌فنی شهر تهران درباره تفاوت خودرو فرسوده با خودرو فاقد معاینه‌فنی توضیح داد: «برخی خودروها به‌رغم سن بالا دودزا نیستند و کاملا سالم و دارای برگه معاینه‌فنی هستند. در واقع اگر خودرو فرسوده باشد اما حدود مجاز آلایندگی را پاس کند، صلاحیت گرفتن معاینه‌فنی را دارد، مشکل فنی ندارد و دودزا نیست. اما خودروهایی که سن پایینی دارند و حدود مجاز آلایندگی را رعایت نمی‌کنند، علاوه‌بر اینکه برگه معاینه‌فنی ندارند، دودزا هستند و آلودگی هوا را تشدید می‌کنند.» 

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن