تیبا‌پلاس یا تیبا آپشنال چه تفاوت‌هایی با تیبا معمولی دارد+ فیلم:

تیبا پلاس چه ویژگی‌هایی دارد


بعد از شروع تحریم‌ها و محدودیت‌های بوجود آمده برای خودروسازان برای تامین قطعات، سایپا و ایران‌خودرو به فکر بروزرسانی‌های هر‌چند اندک برای پاسخگویی به نیاز مردم افتادند که با القاب پلاس یا آپشنال معرفی شدند. تمرکز این مدل بروزرسانی‌ها بیشتر روی بخش امکانات داخلی بود و خودروسازان سعی در اضافه کردن برخی قابلیت‌ها با حداقل هزینه را کردند. تیبا‌پلاس صندوقدار یا تیبا صندوقدار آپشنال محصول همین استراتژی است، این سبک پروژه‌ها می‌تواند در کوتاه‌مدت به سود خودروساز باشد اما در نقشه راه خودروسازان بزرگی مثل سایپا و ‌ایران‌خودرو پروژه پلاس‌ها نمی‌تواند راه‌حل منطقی برای بلند‌مدت باشد.

تیباپلاس یا تیبا آپشنال مسئله این است؟


نکته جالب توجه در این خودرو این است که سایپا اصرار به اضافه شدن پسوند آپشنال در کنار تیبا دارد و تقریبا بیشتر جاها از این لقب استفاده می‌کند ولی در عین حال در جای جای خودرو لقب پلاس درج شده‌است. برچسب روی درب جلو و در سیستم خوشامدگویی سیستم مولتی مدیا صحبت از تیبا پلاس است.

عملکرد ضعیف سایپا در عرضه و فروش تیبا‌پلاس یا تیبا آپشنال:


اما مهمترین انتقاد به عملکرد این خودروساز به عدم شفافیت در مورد خودرو‌های جدیدش است به این صورت که خودرو‌های جدید مانند همین نسخه پلاس تیبا صندوقدار، چند هفته بعد از تحویل خودرو‌ها به صورت رسمی مشخصات این خودرو را منتشر کرد. این عملکرد عجیب در صنعت خودروسازی ما هم کم نظیر است در پروژه‌هایی مثل تندر‌۹۰ نیز در زمان ثبت‌نام امکانات و تیپ‌بندی خودرو مشخص نبود ولی در زمان صدور دعوتنامه کاملا تمام مشخصات خودرو مشخص می‌شد اما در تیبا‌پلاس در نسخه‌های صندوقدار و هاچبک چند هفته بعد از تحویل خودرو‌ها کاتالوگ رسمی این خودرو‌ها در وب‌سایت رسمی سایپا قرار‌گرفت.

تفاوت‌های تیبا‌پلاس با مدل معمولی :

تیبا‌پلاس یا تیبا آپشنال چه تفاوت‌هایی با تیبا معمولی دارد؟


مشخصات فنی تیبا‌پلاس چیست؟

تیبا صندوقدار پلاس در بخش فنی تفاوتی با مدل معمولی ندارد و از همان پیشرانه قدیمی M15 که بسیار موتور کم بازدهی در صنعت امروز خودرو می‌باشد استفاده می‌کند. این موتور با حجم ۱۵۰۰ سی‌سی ، می‌تواند حداکثر ۸۷ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. این قدرت ناچیز از طریق یک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخ‌های جلو متصل می‌شود. سایپا به تازگی با همکاری مگاموتور توانست برای موتور M15 استاندارد آلایندگی یورو‌5 را بگیرد. در پی این تغییرات علاوه‌بر کاهش مقدار گاز‌های آلاینده خروجی، مصرف سوخت این موتور قدیمی نیز کاهش پیدا کرده‌است.

تمام تغییراتی که سایپا روی موتور M15 انجام داد تا استاندارد آلایندگی یورو‌5 را بگیرد را اینجا بخوانید

تیبا‌پلاس در بخش نمای بیرونی چه تفاوت‌هایی با مدل معمولی دارد؟


در نمای جلو خودرو به جز استفاده از نوار کرومی در جلو‌پنجره و مشکی شدن زیر سپر جلو تفاوت دیگری با مدل ساده دیده نمی‌شود. در‌نمای کناری نیز از آینه‌های با طراحی مشابه با کوییک استفاده شده و بر‌چسب تیبا‌پلاس زیر آن نصب شده‌است. اما بخش نا‌امید کننده‌ی نمای کناری استفاده از همان قالپاق‌هاییست که در تیبا‌های معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد.‌ پیش‌تر در عکس‌های جاسوسی مدل‌های پلاس در سایپا رینگ اسپرت آلومینیومی روی خودرو نصب شده‌بود و از آن زمان گمانه زنی‌ها در این مورد ادامه‌داشت و با توجه به فولادی و ساده بودن رینگ مدل معمولی خیلی از رسانه به قطعیت رسیده‌بودند که از رینگ‌های اسپرت آلومینیومی در مدل‌های پلاس استفاده خواهد‌شد اما بعد از تحویل خودرو‌ها مشخص شد که همان رینگ‌های فولادی با قالپاق استفاده شده‌است اما رینگ اسپرت به سفارش مشتری با پرداخت هزینه در نمایندگی‌ها قابل نصب است. در نمای عقب خودرو اتفاق جدیدی جز کرومی‌شدن قاب پلاک و اضافه‌شدن سنسور و دوربین دنده‌عقب دیده نمی‌شود.


تیبا‌پلاس یا تیبا آپشنال چه تفاوت‌ها و چه امکانات بیشتری با تیبا معمولی دارد؟

بیشترین تغییرات در بخش داخلیست و اضافه‌شدن آپشن‌های مختلف است اما به محض ورود به کابین خودرو کیفیت قطعات بسیار تو ذوق می‌زند. در بالاترین بخش پنل میانی سیستم صوتی با نمایشگر لمسی که مجهز به دوربین دنده‌عقب نصب شده‌است. این نمایشگر به محض روشن‌کردن خودرو با لوگو سایپا و تیبا پلاس به راننده خوشامد می‌گوید. در زیر دریچه‌های تهویه سیستم پخش جدید با قابلیت اتصال تلفن‌همراه قرار دارد. تریم داخلی نیز چرم مصنوعی در نظر گرفته شده‌است که کیفیت معمولی دارد. نکته عجیب در این خودرو محل قرارگیری کلیدهای بالابر برقی شیشه‌های عقب است که در پشت ترمز‌دستی در کنسول میانی نصب‌شده که سرنشینان جلو باید شیشه‌های عقب را بالا و پایین کنند. به عنوان نتیجه گیری در این بخش امکاناتی در این مدل از تیبا که اضافه‌شده خیلی زودتر از این‌ها باید به صورت استاندارد نصب می‌شد و به عنوان نکته‌ی آخر که اینجا باید به آن اشاره کرد، کیفیت بسیار پایین قطعات پلاستیکی داخلی و دقت کم مونتاژ آن‌ها می‌باشد.


تیبا‌پلاس یا تیبا آپشنال گزینه‌ی مناسبی برای تنوع محصولات و کاهش زیان‌دهی سایپا برای کوتاه‌مدت باشد ولی اگر سایپا به دنبال پیشرفت است باید در ادامه به ارتقا بخش فنی توجه کند و باید موتور M15 خود را که از فناوری قدیمی بهره می‌برد را یک بروزرسانی اساسی کند و موتوری با قابلیت‌های دینامیکی بهتر ومصرف سوخت کمتر تولید و روی خودروهایش نصب کند. در قدم بعدی سایپا باید کیفیت قطعات به کار رفته در داخل خودرو را بالا ببرد تا در بلند‌مدت بتواند روند رو به جلو خود را ادامه دهد و بتواند مشتریان بیشتری را به سمت خود بکشاند مشتریانی که در بازار خودرو آنچنان حق انتخابی ندارند و در بازه‌های قیمتی مختلف هنوز هم گزینه‌های اندکی پیش‌رویشان می باشد.

فیلم کوتاه معرفی و بررسی امکانات و فضای داخلی تیبا‌پلاس:

16 نظرات

  1. باسلام تیبا صندوق دار نسبت به قیمتش بهترین خودرو ساختِ داخلی هستش.میگن صدای موتورتیبا داخل کابین خودرو میاد.که این حرف بسیارخنده دارهستش الان توپرشیا اتوماتیک ودنا 600میلیونی مگه صدای موتور گوش خراش داخل کابین نمیاد؟تیبابا موتوریورو4 ویورو5 وگیربوکس 5سرعتی خودش تو سربالایی ها به راحتی میتونه انواع پژوهای پرمصرف وگران قیمت ایرانخودرو رو پشت سربگذاره.و مصرف تیبا فقط 5لیترتوصدکیلومتره که داخل شهرمیشه 6.5کدوم یکی ازخودروهای دوبرابرقیمت ایرانی این مصرف سوخت نسبتا مناسب رودارند؟البته گذشته ازتعصب تیبا ازنظر ظاهری بسیار مدرن وبروز ترازاس دی هستش.من وی 8مدل96دارم وتیبامدل98 که ازهربابت تیبا روترجیح میدم مخصوصا ازنظر راحتی وجاداری خودرو نسبت به اس دی باقیمت دوبرابرتیبا.خلاصه اولش هرچی توایران قیمتش پایینِ مردم دوسش ندارند.منتظرتیبا250تومنی باشید.البته من دلم نمیخوادولی با این اوضاع نامتناسب وبسیار زیادوغیرواقعی خودروها حتما این اتفاق میوفته

    • ممنونم ک چشممونو از داشته هامون باز کردین
      امیدوارم مابقی مردم غرب زده هم روزی با خوندن این متن گهر بار به خودشون بیان و سراغ خودروی های بی کیفیت خارجی نرن

      • ببین عزیز اون خودروی خارجی که میگی و ازش انتظارآپشن های آنچنانی داری هروقت پولش با تیبا یک بود میتونی خودش روباتیبا مقایسه کنی.شما یک بی ام دبلیو 2015 رو تو قلب اروپا آلمان وسوئیس باید 400میلیون تومن پول ایران رو بدی درحالی که اینجا تیبا صفرکیلومتر123میلیون پولشه تقریبا یک چهارم یه خودروی خارجی که توایران بخوای واردش کنی برات 800میلیون آب میخوره.شما بایدجونیور43سال پیش (نیسان آبی)باموتور2400رو که 99اسب بخار تولیدمیکنه بادوتن وزن روباتیبا 1تنی که90 اسب تولیدکنه مقایسه کنی وببینی تیبادرحد خودروهای ایرانی قویتره.ایرانخودربالای 20سال تیپ 2رو با73اسب بخار میندازه به مردم دوبرابرقیمت تیبا شما جنس ایرانی روباایرانی مقایسه کن ونه اینکه تیبا روبابنزو بی ام دبلیو ؟فکرکردی هنرکردی متلک میندازی ومیگی چشمونو بازکردی؟متأسفم برات بابا میلیاردر توکه اوضاع مالی خوبی داری تو سایت فروش تیبا نبایدباشی.خوشبخت ولوو سوارباسوادفرهیخته.!

  2. سلام دوستان. یکسال پیش تیبا یک اپشنال وبت نام کردم
    الان حواله اومده خودرو تحویلی : تیبا SX با موتور M15 یورو ۴

    این همون تیبا پلاسه یا میخوان به جای تیبا اپشنال تیبا معمولی بدن ؟!

  3. من مدل 97 تیبا دوگانه دارم.روغن کم میکنه شدید.در حال حاضر موتور تیبا ساینا و کوئیک افتضاحه.قبلا پراید قابل تحمل بود ولی الان پراید صفر هم که میخری روغن کم میکنه.

  4. سلام من هم تیبا آپشنال ثبت نام کردم و پول بیشتری هم اون موقع دادم چرا برام تیبا معمولی دادند

  5. آپشنال؟ پلاس؟ 😂..پس بنز و بی ام و چه اسمایی باید روی ماشیناشون بذارن؟ خیلی سوپر پلاس حتما.

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن