تاریخچه مرسدس بنز | جهانی مدیون توست، ممنون مرسدس.

تاریخچه مرسدس بنز

تاریخچه مرسدس بنز (قسمت اول)

بخش نخست: چگونه همه چیز برای گوتلیب دایملر در سال 1834 میلادی شروع شد.

“ارزش یک ایده به منحصر بفرد بودن آن نیست، به عملی کردن آن است.”

گوتلیب دایملر در 17 مارس 1834 در شهر شرندورف متولد شد. پس از آموزش به عنوان یک تفنگدار و فعالیت در فرانسه، در مدرسه پلی تکنیک در اشتوتگارت، از سال 1857 تا 1859 مشغول به تحصیل شد. پس از تکمیل تحصیلات و انجام فعالیت‌های مختلف فنی در فرانسه و انگلستان، در سال 1862 به عنوان یک طراح در گایزلینگن مشغول به کار و در اواخر سال 1863، به سمت بازرس کارگاه در یک کارخانه ماشین آلات در روتلینگن منصوب شد، مکانی که او در سال 1865 برای اولین بار با ویلهلم میباخ ملاقات کرد. در سال 1872 او مدیر فنی کارخانه موتور بنزینی دویچ شد، جایی که با تکنولوژی سیکل 4 مرحله‌ای اتو آشنا شد.

پس از اختلاف با مدیر عامل، در سال 1882 کارخانه موتور بنزینی دویچ را ترک کرد و این سرآغاز شروع یک برند جهانی بود. دایملر پس از ترک شغلش، یک کارگاه کوچک در گلخانه ویلای خود در  کانستات ایجاد کرد تا تمرکز خود را بر روی توسعه موتورهای چهار زمانه اتو با سوخت بنزینی بگذارد.

 همکاری با ویلهلم میباخ در سال 1884 در زمانی شروع شد که میباخ نیز در حال کار بر روی موتوری بود که بعدها با نام فونیکس پا به عرصه ظهور گذاشت. این همکاری به تولید یک موتور توسعه یافته که امروزه از آن با نام «ساعت پدر بزرگ» شناخته می شود، منجر شد. این موتور با طراحی و دقت دایملر از خصوصیاتی مانند جمع و جور بودن، وزن کم و مناسب بودن برای نصب در یک وسیله نقلیه بهره می‌برد.

هزینۀ زیاد عملیاتی کردن موتور آزمایشی دایملر که تمام بخت و اقبال و آمال و آرزوهای او بود، به قدری زیاد بود که او را واداشت تا برای تامین آن شرکای تجاری پیدا کند. او در تاریخ 28 نوامبر 1890 شرکت موتورهای دایملر را همراه با شرکای تجاریش ویلهلم میباخ ، ماکس دودنهوفار و ویلهلم لورنز تاسیس نمود. با وجود رضایت طرفین از این شراکت، اهداف دودنهوفار با دایملر در یک راستا نبود. دودنهوفار در پی توسعه موتورهای احتراق داخلی ثابت بود ولی دایملر ترجیح می داد که بر تولید وسایل نقلیه تمرکز کند و این عامل به وجود آمدن اختلافات و منازعه بین طرفین شد.

با گذشت تنها یک سال و در سال 1891 و پس از کشمکش‌های بسیار، با توطئه دودنهوفار و لورنز، دایملر از شرکت خود اخراج شد و با خروج او، میباخ نیز از سمت مدیریتی خود استعفا داد. با خروج 2 تن از مهمترین بنیانگذاران و موسسین شرکت موتورهای دایملر، رفته رفته به دلیل عدم توجه به سیاست‌های بنیادی و اصلی شرکت، مجموعه دچار بحران مالی و رکود فنی شد. در سال 1895 دودنهوفار دعوت نامه‌ای با عنوان بازگشت میباخ برایش فرستاد که مجددا او به حمایت از شریک سابق خود برخواست و بازگشتش را منوط به بازگشت دایملر کرد. با وجود عدم رقبت دودنهوفار، به سبب بحران مالی به وجود آمده، دوباره شرکای قدیمی در کنار هم جمع شدند.

پس از بازگشت مجدد شرکای قدیمی به کارخانه خود، میباخ به عنوان مدیر فنی DMG و دایملر به عنوان سرپرست هیئت نظارت در هیئت فنی منصوب شدند. با ترکیب دو موتور ساخته شده توسط میباخ با نام فونیکس و موتور دایملر، گروهی از کارفرمایان انگلیسی آماده پرداخت 350،000 مارک برای خرید لایسنس موتورها شد. این قرارداد باعث جهش بزرگ شرکت دایملر و خروج آن از بحران مالی شد و سودآوری غیرمنتظره‌ای برای این شرکت داشت. اما گوتلیب دایملر تنها توانست یک دوره کوتاه از پیشرفت و رشد شرکت خود را ببیند و در تاریخ 6 مارس 1900 به سبب بیماری قلبی دار فانی را وداع گفت.

تاریخچه مرسدس بنز
تصویر گوتلیب دایملر

بخش دوم: چگونه همه چیز برای کارل بنز در سال 1844 میلادی شروع شد.

“عشق به نوآوری هرگز نخواهد مرد.”

کارل بنز در 25 نوامبر 1844 در کارلسروهه متولد شد. پدرش در ماه ژوئیه سال 1846 زمانی که بیشتر از دو سال از زندگی کارل نوپا نگذشته بود، از دنیا رفت. علیرغم محدودیت‌های مالی و فشارهای اقتصادی زندگی، مادر کارل با سختی، تمام هزینه‌های تحصیل پسرش را برعهده گرفت تا او بتواند به تحصیل در رشته مهندسی مکانیک بپردازد. کارل جوان که همراه تحصیل به پیشه قفل‌سازی نیز مشغول بود، به سرعت توانست از یک قفل ساز، به طراح و کارشناس ارشد یک کارگاه، ارتقاء جایگاه داشته باشد. کارل بنز در سال 1871 با آگوست ریتر، اولین شرکت خود را با نام “کارگاه مهندسی کارل بنز و آگوست ریتر” در مانهایم تاسیس کرد. پس از چندی این شراکت با اختلاف ربرو شد و کارل بنز با توصیه همسر خود، برتا راینگر، تمامی سهام ریتر را خریداری کرده و شرکت را به تنهایی اداره کند.

در سال 1878، کارل بنز به شدت بر روی تولید یک موتور دو مرحله‌ای بنزینی تمرکز کرد. پس از تلاش‌های طولانی و سخت، در نهایت موفق شد تا برای اولین بار در کریسمس سال 1879 اولین موتور خود را تولید نماید. او در اکتبر سال 1883 کارخانه “موتور بنزینی مانهایم” را به عنوان شرکت سهامی تاسیس نمود. او پولی برای سرمایه‌گذاری نداشت و سهم کارل بنز در این شرکت تنها 5 درصد بود.

به دلیل عدم قدرت تصمیم‌گیری برای تمرکز بر روی موتور دو زمانه کارل بنز، وی در ماه ژانویه سال 1883 این شرکت را ترک کرد و با همکاران تجاری جدید خود یعنی ماکس رز و فریدریش ویلهلم اسلینگر شرکت دیگری را تاسیس نمود. کارل بنز شرکت “بنز و سی راینشینگموتورن-فابریک مانهایم” را تاسیس نمود تا بتواند ایده موتورهای دوزمانه خود را مجددا به صورت عملی و گسترده توسعه دهد. در حالی که بنز تلاش می‌کرد تا آینده تولید موتور و خودروی خود را پیاده سازی کند، شرکای تجاری او رز و اسلینگر، به ثمر رسیدن این ایده را محال می‌دیدند. این یعنی مواجهه مجدد کارل بنز با سرمایه‌گذارانی که نمی‌توانند آینده خود را در کنار با آنها ببیند. در نهایت ژولیوس گانسس و فریدریش فون فیشر در ماه مه 1890 جایگزین رز و اسلینگر شدند.

در آن زمان مدل کسب و کار ترکیبی از تولید موتورهای ثابت و موتورهای قابل نصب بر روی خودرو به عنوان کسب و کار موفق تلقی می‌شد، اما کارل بنز درصدد آن بود که به صورت انحصاری بر روی وسایل نقلیه تمرکز کند و در نهایت شرکت شخصی خود را با سرمایه شخصی و مالکیت صد در صد با نام “شرکت بنز و پسران” را در لاندربوزگ در سال 1906 تاسیس کرد. وی پس از 6 سال و در سال 1912 و زمانی که به عنوان مدیر ارشد کارخانه مشغول به فعالیت بود، به سبب کهولت سن تمامی وظایف مدیریتی را به پسرانش منتقل نمود و تنها کنترل مدیریت بر عملکرد پسرانش را به عهده گرفت. او در سن 80 سالگی به آرزوی دیرینه‌اش که همان توسعه سیستم موتور و اجرای ایده هایش بود دست یافت. کارل بنز در آخرین سالهای عمر خود پس از خرید درصد قابل توجهی از سهام شرکت دایملر (که پس از آن به دایملر-بنز تغییر نام یافت) به عنوان عضو هیئت مدیره جدید شرکت دایملر-بنز منصوب و مشغول به فعالیت شد. شرکتی که در تمامی ادوار پس از آن به عنوان پیشگام صنعت خودروسازی، خود را به دنیا معرفی نمود. در نهایت کارل بنز در 4 آوریل 1929 در خانه اش در لادنبورگ دیده از جهان فروبست.

تاریخچه مرسدس بنز
تصویر کارل بنز

بخش سوم: چگونه همه چیز برای ویلهلم میباخ در سال 1846 میلادی شروع شد.

“او پادشاه طراحان بود.”

ویلهلم میباخ در روز 9 فوریه 1846 در هیلبرن متولد شد. ویلهلم در سه سالگی با فوت هر دو والدین خود راهی یتیم خانه شد. پس از انتشار دارایی خانواده ویلهلم توسط یکی از دوستان خانوادگی، در ده سالگی او را به عنوان فرزند خوانده به خانواده‌ای با نام راتلینگر برودرهاوس در سال 1856 سپردند. میباخ در طول سپری کردن تحصیلات خود برای اولین بار با گوتلیب دایملر در سال 1864 در فروشگاه ماشین که در آن مشغول به کار بود آشنا می شود و همین آشنایی موجب ارتباط نزدیک آنها در تمام طول زندگیشان شد. ویلهلم مایباخ در ابتدا با دایملر به کارلسروهه پیوست و سپس در سال 1872 در کارخانه موتور بنزینی دویچ مشغول به فعالیت شد. او در ژانویه سال 1873 به عنوان مدیر طراحی منصوب شد. ویلهلم مایباخ در ماه اکتبر سال 1882 از کار خود در کارخانه موتور بنزینی دویچ استعفا داد و به دوست خود، گوتلیب دایملر، در کانستات پیوست.

آنها بر روی توسعه موتور احتراق درونی سبک وزن و با سرعت بالا تمرکز و همکاری کردند که نتیجه آن تاسیس شرکت موتورهای دایملر در نوامبر 1890 به همراه دو شریک تجاری دیگر به نام‌های دودنهوفار و لورنز بود که پیشتر به آن پرداخته شده‌است. اگرچه ویلهلم میباخ در موقعیت سرپرست طراحان قرار گرفت اما نارضایتی او از شرایط قراردادی و همچنین مسائلی که برای دایملر پیش آمده بود، باعث شد تا در ماه فوریه سال 1891  شرکت موتورهای دایملر را ترک کند و به دنبال راه حل دیگری برای عملی کردن ایده‌های خود باشد. در این مدت میباخ مخفیانه توسط دایملر تأمین مالی می‌شد.

پس از خروج میباخ از شرکت، وی بلافاصله کار خود را با یک تیم فنی کوچک در هتل هرمان در کانستات آغاز کرد. ایده‌هایی که در این مدت این تیم فنی کوچک موفق به دستیابی به آن شد از جمله طراحی نوعی کمربند ایمنی، موتور فینیکس و نازل اسپری کننده در کاربراتور بود که همگی الهام بخش سایر طراحان صنعت خودروسازی برای دهه‌های آینده شد.

گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ مجدداً در نوامبر 1895 در شرکت موتورهای دایملر، مجددا به یکدیگر پیوستند و همانطور که گفته شد، خرید لایسنس باعث رونق شرکت و کسب موفقیت و پیشرفت برای این دو دوست و شریک تجاری شد. در طول مدت همکاری این دو نفر، هدف اصلی میباخ برای رقابت پذیرکردن DMG ، ظرافت در طراحی را از طریق نوآوری در تکنولوژی و ارائه محصولات قابل اعتماد بوده‌است.

در اوت 1903، وضعیت جسمانی مایباخ در شرکت به تدریج رو به وخامت گذاشت، که منجر به استعفای وی از DMG در آوریل 1907 شد. مایباخ پس از گذراندن طول درمانش و بهبودی، تا آخر عمر خود همراه با پسرانش به ساخت وسایل نقلیه افسانه‌ای که همواره در رویای خود با آنها زندگی می‌کرد پرداخت و در سال 1929 در سن 83 سالگی در کانستات دیده از جهان فروبست.

تاریخچه مرسدس بنز
تصویر ویلهلم مایباخ

جهانی مدیون توست، ممنون مرسدس. قسمت دوم، کلیک کنید

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن