خریداران منتظر کاهش قیمت خودرو و روند قیمت همچنان نزولی

بازار خودرو

هرچند بازار خودرو تعطیل است اما خرید و فروش کم و بیش در حال انجام است؛ اما بیشتر خریداران به دلیل تغییر نرخ ارز و انتشار اخبار ضد و نقیض از مذاکرات، منتظر کاهش قیمت‌ها هستند.

به گزارش اتاق خبر دنده معکوس، اگرچه از حدود ۱۰ روز پیش، کلیه مشاغل و اصناف (به جز گروه شغلی یک) تعطیل هستند اما خرید و فروش خودرو هر چند کم اما به قوت خود باقی است و در حال حاضر آنچه که نرخ خودرو را تعیین می‌کند نه معاملات کف بازار بلکه سلیقه صاحبان وبسایت‌هاست اما با این حال با توجه به کاهش نسبی نرخ ارز و تأثیر مستقیم این مؤلفه بر قیمت خودرو و انتشار اخبار ضد و نقیض از مذاکرات برجام، بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت خودرو روند نزولی به خود گرفته است؛ به عنوان نمونه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در تاریخ ۲۸ فروردین ماه ۲۰۹ میلیون تومان بود اما امروز بین ۲۰۲ تا ۲۰۵ میلیون تومان قیمت خورده است.

همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با کاهش حدود ۴ میلیون تومانی بین ۲۵۳ تا ۲۵۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق دار نیز با کاهش یک میلیون تومانی ۲۶۸ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ بدون تغییر قیمت ۱۸۷ میلیون تومان، کوئیک دنده‌ای با کاهش حدود ۴ میلیون تومانی ۱۴۷ میلیون تومان، دنا معمولی ۲۷۰ میلیون تومان، سمند LX با ۳ میلیون تومان کاهش ۱۹۰ میلیون تومان، پژو پارس (ساده) با یک میلیون تومان کاهش ۲۲۵ میلیون تومان و رانا بدون تغییر قیمت ۲۰۶ میلیون تومان قیمت خورده است.

تیبا صندوق دار نیز با کاهش ۲ میلیون تومانی ۱۲۸ میلیون تومان، تیبا هاچ بک بدون تغییر نرخ ۱۳۶ میلیون تومان، سایپا ۱۱۱ با کاهش ۴ میلیون تومانی ۱۲۶ میلیون تومان، سایپا ۱۳۱ یا کاهش ۳ میلیون تومانی بین ۱۱۰ تا ۱۱۱ میلیون تومان و ساینا بدون تغییر قیمت ۱۴۶ میلیون تومان قیمت خورده است.

بازار سردرگم است

یکی از فعالان بازار خودرو می‌گوید: اگرچه بازار تعطیل بوده و البته از ابتدای سال نیز خرید و فروش چندانی در بازار انجام نشده است اما ثبات و کاهش تقریبی نرخ ارز باعث تثبیت نسبی قیمت بسیاری از مدل‌های خودرو و کاهش حدود ۵ میلیون تومانی قیمت برخی از خودروها شده است.

وی با بیان اینکه قیمت خودرو حباب دارد، می‌گوید: در بازار خودرو همه منتظر دریافت اخبار جدید هستند چه خریداران و چه فروشندگان؛ از این رو می‌توان گفت سردرگمی و رکود دو مشخصه فعلی بازار است.

بازار خودرو طی ۳۵ روزی که از سال ۱۴۰۰ گذشته، فراز و فرود قیمتی را تجربه کرده است؛ پس از تعطیلات نوروز و زمانی که بازار هنوز شکل رسمی به خود نگرفته بود پس از صحبت‌های رئیس شورای رقابت مبنی بر تصمیم این شورا برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها در بهار امسال، قیمت‌ها در بازار آزاد حتی تا ۲۰ میلیون تومان هم افزایش یافت و نرخ‌ها صعودی شد.

به اعتقاد فعالان بازار خودرو، این بازار تحت تأثیر مستقیم نرخ ارز و اخبار است و زمانی که اتفاقی در یکی از این دو بخش می‌افتد، نرخ‌ها در بازار به سرعت تغییر می‌کند.

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن