خودروی شاهین پیش فروش شده چه مشخصاتی دارد؟

شاهین

شاهین به عنوان یکی از محصولات جدید سایپا است که به طور قطع شاهین گران‌ترین محصول داخلی تولیدی سایپا خواهد بود، اما این خودرو چه مشخصاتی دارد؟

به گزارش اتاق خبر دنده معکوس، شاهین که نخستین عضو خانواده SP۱۰۰ سایپا به حساب می‌آید، پس از تولید نمونه‌های اولیه در مرکز تحقیقات سایپا، تولید آن در فازهای PP۱ و PP۲ آغاز شده است.

سایپا قرار بود از موتور ملی خود برای پلتفرم SP استفاده کند، ولی ظاهرا استفاده از این پیشرانه، تا اطلاع ثانوی، به تعویق افتاده است.

مشخصات فنی سایپا شاهین

سایپا در ابتدا قصد استفاده از موتور ارتقای یافته ی 1650 سی سی برلیانس برای این خودرو را داشت اما با شروع تحریم ها و ترک بازار کشور توسط خودروسازان چینی از جمله برلیانس، برنامه ی سایپا نیز برای استفاده از این موتور تحت تاثیر قرار گرفت و در نهایت، استفاده از موتور توربوشارژ تیبا و ساینا بر روی شاهین مورد استفاده قرار گیرد.

مشخصات فنی موتور

حجم موتور 1503 سی‌سی
نوع موتور بنزینی دارای توربو
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ‌ها8
آرایش قرار گیری سیلندرها خطی مستقیم
سیستم سوخت رسانی انژکتوری پاشش چند نقطه‌ای
حداکثر توان خروجی110 اسب بخار
حداکثر گشتاور خروجی 165 نیوتون متر

اولین شرایط فروش این خودرو در آبان ماه 1399 انجام و موعد تحویل آن سال 1400 عنوان شد. 

آبان 99 | با شروع مرحله جدید پیش فروش یکساله سایپا، حدس و گمان‌ها درباره قیمت جدید شاهین نیز دوباره آغاز شده است. ساپیا که همچنان شاهین را بصورت پیش فروش، به مشتریانش عرضه می‌کند، تا قبل از آبانماه، مبلغ پیش پرداخت را برای خریداری شاهین، حدود 80 میلیون تومان اعلام می‌کرد که طبق قانون 50%، یعنی قیمت تمام شده شاهین در تابستان 99 چیزی حدود 160 میلیون تومان بود.

اما حالا و در پیش فروش آبانماه، مبلغ پیش پرداخت شاهین، جهش قابل توجهی داشته و به حدود 134 میلیون تومان رسیده. این یعنی قیمت تمام شده شاهین برای پاییز 99 چیزی حدود 260 تا 270 میلیون تومان است.

آغاز تولید شاهین

مهر 99 | طبق آخرین اطلاعات بدست آمده، سایپا از هفته سوم مهرماه، تولید آزمایشی شاهین را در فازهای جداگانه، آغاز کرده است.

اگر همه چیز طبق زمان‌بندی پیش برود، باید از اوایل آبان ماه امسال، شاهد تولیدانبوه سایپا شاهین باشیم. البته تحویل سری اول آن از اوایل زمستان 99 آغاز می‌شود. آنطور که سایپا گفته، ظرفیت خط تولید شاهین 14 دستگاه در هر ساعت است.

تصویر کابین شاهین دنده ای

شهریور 99 | سایپا در تاریخ 22 شهریورماه، برای اولین‌بار عکسی از کابین سایپا شاهین را در فضای مجازی منتشر کرد؛ عکسی که با توجه به برخی آپشن‌های آن، می‌توان حدس زد که برای کدام تیپ شاهین خواهد بود.

با دقت به عکس فوق، مشخص است که «دکمه‌های کنترلی روی فرمان» وجود دارد و سیستم «مولتی مدیا با مانیتور» و سیستم «تهویه دیجیتال» نیز روی داشبورد به چشم می‌خورد. همه این ویژگی‌ها یعنی اینکه عکس فوق، متعلق به کابین شاهین G است؛ یعنی همان تیپ گران‌تر شاهین دنده‌ای.

انتخاب تیپ شاهین اختیاری است

مرداد 99 | در حاشیه مراسم قرعه کشی پیش فروش سایپا در روز 11 مرداد 99، قائم مقام مدیرعامل سایپا، خیال ثبت نام کنندگان سایپا شاهین را راحت کرد و گفت که مشتریان در زمان صدور دعوتنامه، می‌توانند هرکدام از تیپ‌های شاهین را که تمایل دارند، انتخاب کنند.

ماجرا از این قرار است که هفته اول مردادماه 99، سایپا برای نخستین‌بار اعلام کرد که شاهین را در دو تیپ مختلف به بازار می‌فرستد که تیپ ارزان‌ترش شاهین S و تیپ گران‌ترش نیز شاهین G خواهد بود. از آنجایی که در پیش فروش شاهین، نام هیچکدام از این تیپ‌ها اعلام نشده، به همین دلیل برخی از خریداران شاهین چنین تصور کردند که سایپا، قرار است تیپ ارزان‌تر آن، یعنی شاهین S را به آنها تحویل دهد. اما طبق گفته‌های قائم مقام مدیرعامل سایپا، خریداران می‌توانند در زمان صدور دعوتنامه، نوع تیپ موردنظرشان را انتخاب کنند.

نخستین سری سایپا شاهین، از زمستان 99 وارد بازار می‌شود.

تیپ‌بندی سایپا شاهین

مرداد 99 | بالاخره مشخصات تیپ‌های سایپا شاهین اعلام شد؛ شاهین S نسخه کم‌آپشن این خودروست که سایپا 4 آپشن سانروف، مولتی مدیا (مانیتور+دوربین)، تهویه اتومات و دکمه‌های کنترلی روی فرمان را آن حذف کرده است. نسخه فول آپشن این خودرو نیز با نام شاهین G شناخته می‌شود.

سایپا در ابتدا مدل شاهین دنده ای را روانه بازار می کند اما از سال 1400 قرار است شاهین اتومات هم با آپشن‌های بیشتر، به خیابان ها بیاید. شاهین اتومات از گیربکس کره‌ای HPT بهره می برد؛ همان گیربکسی که سایپا قبلا هم در ساینا اتومات و کوییک اتومات، از آن استفاده کرده بود. حداکثر سرعت شاهین با گیربکس دنده ای و اتومات، به حدود 185 تا 190 کیلومتر برساعت می‌رسد. در تصویر زیر، کابین سایپا شاهین را با گیربکس اتومات مشاهده می‌کنید.

تفاوت تیپ های شاهین

تابستان 97، اولین باری بود که سایپا دست به انتشار مشخصات فنی و آپشن‌های سایپا رهام زد. سایپا در آن زمان، می‌خواست نسخه دنده ای رهام را در 2 تیپ و نسخه اتومات رهام را در 4 تیپ عرضه کند. تصویر زیر، همان مشخصاتی است که سایپا در سال 97 برای رهام، منتشر کرده بود.

اما به مرور زمان، سایپا همه چیز را تغییر داد! یعنی هم نام رهام را به شاهین تبدیل کرد، هم موتور BM16 تنفس طبیعی را برداشت و به جای آن از موتور M15-T توربو استفاده کرد و هم اینکه برخی از آپشن‌های استاندارد این خودرو را، حذف کرد. 

نتیجه همه این تغییرات را در تیرماه 99 دیدیم؛ زمانی که سایپا برای نخستین‌بار، اطلاعات فنی و آپشن‌های شاهین را مطابق تصویر زیر، منتشر کرد.

اما تغییرات سایپا در تجهیزات شاهین همچنان ادامه داشت. سایپا بعد از آنکه سیستم نام‌گذاری تیپ‌های محصولاتش را در اوایل تابستان 99 تغییر داد، آپشن‌های شاهین را هم دستکاری کرد و آنرا به دو تیپ لوآپشن و فول آپشن تبدیل کرد؛ تیپ لوآپشن آن با نام شاهین S و تیپ فول آپشن آن نیز با نام شاهین G معرفی شد. اطلاعات این دو تیپ شاهین، در مردادماه 99 و بصورت زیر، رسانه‌ای شد:

ایمنی سایپا شاهین

سایپا به‌لطف پلتفرم جدید SP، حالا به فکر حضور جدی‌ترش در بازار روسیه و اروپای شرقی است تا جایی‌که برخی منابع، از احتمال انجام تست‌های تصادف آن در موسسه ایمنی euroNCAP خبر داده‌اند؛ اتفاقی که تاکنون در صنعت خودروسازی کشورمان، سابقه نداشته است. طبق گفته مدیران سایپا، شاهین توانایی کسب 3 ستاره از موسسه ایمنی euroNCAP اروپا را دارد.

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن