دنا‌پلاس توربو اتوماتیک، دلار یا طلا، کدام سود‌دهی بیشتری داشته‌است؟

دنا‌پلاس توربو اتوماتیک

آیا خودرو کالا‌ی سرمایه‌ای می‌باشد؟

این روزها بحث ورود خودرو و فروش آن در بازار بورس داغ تر از گذشته شده‌است. در ابتدای این مطلب باید این نکته را در نظر داشت که به هیچ وجه در هیچ نقطه از این کره خاکی به خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای نگاه نمی‌شود ولی در کشور ما کاملا برعکس است و مردم برای حفظ سرمایه‌ی خود اقدام به خرید و نگه‌داشتن خودرو در پارکینگ می‌کنند تا روزی بتوانند با قیمت بالاتری به فروش برسانند. در واقع اخبار و حواشی مربوط به ورود به بازار بورس نشان از نگاه سرمایه‌ای به این کالا مصرفیست. وقتی دقیق‌تر به بازار بورس نگاه‌کنیم، بازار بورس یکی از مهمترین بازارهای مالیست که از اوایل سال بسیار مورد توجه مردم قرار‌گرفته است. در این مطلب می‌خواهیم مقایسه‌ای بین خرید خودرو دنا‌پلاس توربو اتوماتیک و سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی داشته‌باشیم که در نهایت ببینیم که خرید این خودرو بهتر بوده یا بازار‌های مالی سودآور تر بوده‌اند.

پیش‌فروش خودرو دنا‌پلاس اتوماتیک چه زمانی انجام شد؟

در خرداد ماه سال 98 اعلام شد که شرایط پیش‌فروش خودرو دنا با پیش پرداخت 80 میلیون تومانی قابل ثبت‌نام است. در تاریخ 18 خرداد 98 متقاضیان اقدام به واریز وجه 80 میلیونی به حساب ایران خودرو کردند. در ادامه ایران‌خودرو اعلام کرد به ثبت‌نام کنندگان مدل اتوماتیک، مدل توربو اتوماتیک تحویل خواهد‌شد. چندی پیش دعوتنامه‌های سری اول با قیمت مبنا بیش‌از 252 میلیون تومانی صادر شد. با توجه به پیش‌‍پرداخت و کسر سود مشارکت، ثبت نام کنندگان باید مبلغ بیش‌از 154 میلیون تومان واریز می‌کردند. در طی مراسمی در 16 شهریور ماه 99 سری اول دنا‌پلاس توربو اتوماتیک با حضور مدیر‌عامل ایران‌خودرو تحویل مشتریان شد.

مشخصات رسمی دنا‌پلاس توربو اتوماتیک را اینجا بخوانید

دنا‌پلاس توربو اتوماتیک
دعوتنامه صادر شده دناپلاس اتوماتیک

در آشفته بازار خودرو این چند ماه اخیر، قیمت این خودرو با توجه به محبوبیت خودرو دنا چیزی حدود 600 میلیون تومان است. وقتی مبلغ واریزی برای صدور دعوتنامه را از قیمت بازار آزاد کم کنیم حدود 446 میلیون تومان باقی می‌ماند، با فرض سرمایه‌ای خواندن خودرو در واقع 80 میلیون تومان واریزی مشتریان بابت پیش پرداخت ثبت نام در زمان ورود این خودرو به بازار تبدیل به 446 میلیون تومان شده‌است.

مراسم تحویل نخستین سری از دنا‌پلاس توربو اتوماتیک را اینجا بخوانید

دنا‌پلاس اتوماتیک یا طلا :

در این بخش می‌خواهیم ببینیم اگر کسی در آن زمان به جای ثبت‌نام دنا‌پلاس اتوماتیک اقدام به خرید طلا می‌کرد در حال حاضر 80 میلیونش چقدر ارزش داشت. در 18 خرداد 98 قیمت هر گرم طلا 18 عیار 419 هزار تومان بود به عبارتی این فرد با 80 میلیون تومان صاحب حدود 190 گرم طلا می‌شده‌است. در بازار امروز قیمت هر گرم طلا 18 عیار حدود یک میلیون و سیصد هزار تومان است و اگر این فرد این روز‌ها 190 گرم طلا‌ی خود را بفروشد حدود 247 میلیون تومان نصیبش می‌‍شود. حالا در مقام مقایسه با فردی که دنا‌پلاس اتوماتیک ثبت‌نام کرده حدود 200 میلیون تومان عقب است و تا اینجا‌ی کار ثبت نام دنا‌پلاس اتوماتیک سود‌دهی بیشتری داشته‌است.

دنا‌پلاس اتوماتیک یا دلار :

دنا‌پلاس توربو اتوماتیک

در این بخش اگر فردی به جای دو کار بالا در بازار اقدام به خرید دلار کند در نهایت کدام فرد از سود بیشتری برخوردار شده‌است. در تاریخ 18 خرداد 98 قیمت دلار 13 هزار و 300 بوده‌است و این فرد با 80 میلیون تومان پول نقدش در بازار صاحب 6 هزار دلار امریکا می‌شد و ادامه این فرد این روزها اقدام به فروش دلار‌های خود می‌کرد با احتساب نرخ ارز که برای هر دلار عدد 28 هزار تومان است، حدود 168 میلیون تومان نصیبش می‌شد یعنی در واقع پولش دو برابر شده‌است.

برنده مقایسه بین دنا‌پلاس، طلا و دلار، کدامست؟

در نهایت باید دوباره گوشزد کنم که به هیچ وجه نمی‌توان به خودرو به عنوان کالا‌ی سرمایه‌ای نگاه کرد اما در بازار این روز‌های کشور مسئله کاملا متفاوت است. در مقایسه بازار‌های مالی، بازاری که سزمایه‌ی شما را در مقایسه با دیگر بازار‌های مالی با سود بیشتری همراه کرده‌است برنده خواهد‌بود. اما در پایان این مقایسه علیرغم میل باطنی، قوانین و روند بازار‌های مالی فردی که خودرو دنا‌پلاس اتوماتیک ثبت‌نام کرده از سود بیشتری بهره‌مند شده، برنده می باشد.

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن