شروع رایزنی‌ها برای افزایش 40درصدی قیمت روغن موتور

زمزمه افزایش 30تا 40درصدی قیمت روانکارهای تولید داخل قوت گرفت.

هنوز دوماه از افزایش 60و 70درصدی قیمت انواع روانکارهای دیزلی و بنزینی توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان نگذشته است که حساب و کتاب های تولید کنندگان روانکار حکایت از زیان ده بودن ادامه تولید دارد.

اگرچه با وجود شرایط سخت برای تولید هنوز صدای مشکلات 4شرکت پالایشگاهی تولید کننده روانکار به گوش نرسیده است، اما زمزمه‌ها برای بالا رفتن دوباره قیمت‌ها به گوش می‌رسد.چراکه قیمت‌های فعلی کفاف هزینه‌های سنگین تولید را نمی‌دهد و در مواردی تولیدکننده‌های روانکار را مجبور به کاهش حجم تولید و عرضه به بازار کرده است. اتفاقی که وقتی در کنار بالارفتن تعداد خودروها در کشور قرار می‌گیرد نشان از عدم تطابق میزان تولید با نیاز بازار دارد و جان‌گرفتن دوباره سوءاستفاده کنندگان از بازار و تولیدکنندگان روغن‌های تقلبی. 

شرایطی برای جان‌گرفتن متقلب‌ها!

در شرایط فعلی تولیدکننده‌های اصلی روانکار در کشور مشکلات بسیاری برای تامین مواداولیه خود از روغن پایه وارداتی، ‌لوب کات، ‌ادتیو و حتی ورق موردنیاز برای تولید ظرف‌های روغن و حتی پلاستیک مصرفی ظرف‌های غیرفلزی دارند. 

معادلات چندان پیچیده نیست و شرکت‌های تولیدکننده برای خرید مواداولیه ضروری خود با چالش‌های بسیاری روبه‌رو هستند.

به عنوان مثال شرکت‌های بزرگ تامین‌کننده ورق سرد مانند فولاد مبارکه، ‌برای تولیدکننده‌های روانکار سهمیه‌ای در بورس تعیین کرده‌اند که این سهمیه کفاف تولیدات این شرکت‌ها را نمی‌دهد و در نتیجه روغن‌سازان برای تامین نیاز خود باید به سمت بازار آزاد و خرید با قیمت‌های بالا بروند. اتفاقی که هزینه‌های تولید را به شدت بالا می‌برد و تولید را برایشان زیان‌ده می‌کند.  

همین اتفاق برای مواداولیه ظروف پلاستیکی و… نیز رخ می‌دهد. از سوی دیگر مواداولیه وارداتی نیز برای رسیدن به انبار روغن‌سازان با بروکراسی پیچیده‌ای مواجه هستند.  هزینه‌های بالای انتقال ارز،‌ بالارفتن قیمت ارز و عدم فروش مستقیم ادتیوها و حتی روغن پایه به این شرکت‌ها باعث شده است به نوعی دور زدن تحریم‌ها برایشان هزینه‌ساز شود. 

هزینه‌های هنگفتی که توسط برخی تصمیم‌گیران به درستی دیده نشده و همین موضوع باعث می‌شود شرکت‌های بزرگ تولیدکننده روانکار برای فرار از زیان مالی، ‌تولید و عرضه خود را به بازار کاهش دهند. 

در این شرایط اما برخی فعالان بازار خبر از رونق تولید روغن‌های تقلبی می‌دهند. کارگاه‌هایی که روغن موتورهای معروف را زیر پله پر می‌کنند و با سوءاستفاده از سهم بازار و اعتماد مردم به برندهای باسابقه اقدام به فروش محصولات تقلبی می‌کنند. 

نکته جالب اینجاست که با توجه به افزایش خودروهایی با موتورهای جدید و نیاز این خودروها به روغن‌هایی با تکنولوژی بالا،‌ شرکت‌های تولیدکننده روانکار بیش از پیش به روغن پایه وارداتی وابسته می‌شوند و همین موضوع هزینه‌هایشان را بالا می‌برد.

افزایش قیمتی که این بار به نفع مصرف‌کننده است

اما شنیده‌ها حکایت از بالا رفتن 30تا 40درصدی قیمت روغن موتور در یکی، دو ماه آینده دارد. 

درخواستی که پیش از این نیز درستی آن توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تایید شد و قرار بود افزایش 100درصدی قیمت روانکارها برای جلوگیری از زیان شرکت‌ها و از آن مهم‌تر تسخیر بازار توسط محصولات تقلبی اعمال شود.

بر همین اساس و برای جلوگیری از زیان تولیدکننده و مصرف‌کننده از یک سو و جلوگیری از نفوذ روغن‌های بی‌کیفیت در بازار شنیده شده که افزایش دوباره قیمت‌ها در دستور کار سازمان های مسئول قرارگرفته است.

البته بررسی‌های صورت گرفته در بازار حکایت از افزایش بیش‌از 100درصدی قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان نهایی دارد،‌ تنها با این تفاوت که سود اصلی به جیب دلال‌ها و عاملین بزرگ شرکت‌های تولیدکننده می‌رود و تولیدکنندگان به دلیل نامتناسب بودن افزایش قیمت با هزینه‌ها تمایلی به تولید با تمام توان و ظرفیت ندارند. اتفاقی که در نهایت به زیان تولیدکننده و مصرف‌کننده تمام می‌شود و برنده اصلی آن دلال و تولیدکننده محصولات تقلبی است. 

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن