قیمت انواع لاستیک خودروهای تجاری چند درصد افزایش داده شد؟

قیمت لاستیک ایرانی | لیست قیمت انواع لاستیک ایرانی در بازار ; 1401/01/17

قیمت انواع تایرهای سنگین شامل محصولات باری اتوبوسی،‌ کامیونتی،‌ راهسازی و کشاورزی از دیروز به‌میزان ۳۰ درصد نسبت به‌متوسط صنعت تایر افزایش یافت.

به ‌گزارش اتاق خبر دنده معکوس ستاد تنظیم بازار در مصوبه بیستم آذرماه امسال مسئولیت تعیین قیمت تایرهای سنگین را نیز مانند گروه رادیال سواری به‌انجمن صنفی صنعت تایر واگذار کرد و با این مصوبه انواع تایرهای تولید داخل از قیمت‌گذاری تثبیتی سازمان حمایت خارج شدند. 

پس از مصوبه بیستم آذرماه  و تفویض اختیار قیمت‌گذاری انواع تایرهای سنگین به‌انجمن صنفی صنعت تایر، ‌این انجمن پس از محاسبه قیمت تمام‌شده تولیدات خود، ‌درخواست افزایش ۵۰ درصدی قیمت انواع محصولات سنگین را به‌وزارت صمت ارائه کرد که درنهایت با هماهنگی این وزارتخانه با افزایش قیمت‌ها در دو مرحله موافقت شد.

براساس نامه انجمن صنفی صنعت تایر که به‌امضای تولیدکنندگان تایرهای سنگین از جمله مدیران گروه صنعتی بارز، ‌آرتاویل ‌تایر، ‌ایران ‌تایر،‌ لاستیک دنا و کیان تایر رسیده است،‌ لیست قیمت‌های حاصل از افزایش ۳۰ درصدی قیمت تایرهای سنگین برای ثبت در سامانه ۱۲۴ برای رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارسال شده است. 

درهمین رابطه محمدرضا تقی‌گنجی، عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران از افزایش برابر و یکسان محصولات مشابه در کارخانه‌های مختلف خبر داد و به‌ «دنیای‌ خودرو» گفت: «در گذشته سازمان حمایت قیمت‌ها را برای هر کارخانه و براساس بررسی قیمت تمام‌شده افزایش می‌داد که متاسفانه محصولات تولیدی برخی شرکت‌ها از افزایش قیمت کمتری برخوردار می‌شد و شرکت دیگر قیمت بالاتری را برای همان محصول تعیین می‌کرد. اما این بار،‌ انجمن صنفی صنعت تایر افزایش قیمت ۳۰ درصدی را به‌طور متوسط برای صنعت درنظر گرفته و سایزهای مختلف تایر سنگین بدون درنظر گرفتن برند و کارخانه تولیدکننده به‌صورت یکسان قیمت‌گذاری شده‌اند.»

در حالی که در نامه مدیران شرکت‌های تایرساز سنگین به‌رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به‌طور تلویحی به‌افزایش دو مرحله‌ای قیمت تایرهای سنگین اشاره شده است، اما درمرحله اول تنها ۳۰ درصد به‌قیمت این گروه کالا اضافه خواهد شد و مرحله بعدی نیز با نظر مدیران شرکت‌های تایرسازی و مسئولان وزارت صمت عملیاتی خواهد شد.

با افزایش قیمت تایرهای سنگین تولید داخل از یک سو و الزام دولت برای ثبت اطلاعات خریدار و فروشنده درسامانه جامع تجارت که درنهایت سبب از بین رفتن حاشیه سود بالا بین قیمت کارخانه و بازار خواهد شد، ‌لاستیک‌فروشان تمایل چندانی به‌خریدهای سبدی از شرکت‌های تایرساز نشان نخواهند داد و به‌نظر می‌رسد در ماه جاری باید منتظر ایجاد تحول در نحوه تعامل تایرسازان با شبکه فروش بود.

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن