قیمت خودرو | دو سناریوی قیمت خودرو بعد از آزادسازی

مالیات قیمت خودرو

طرح آزادسازی واردات خودرو در مجلس در حال بررسی است. طرحی که اگر تصویب سود، واردات خودروی نو و دست دوم به کشور را آزاد می‌کند. اما اگر این طرح آزاد شود، قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار چقدر افت می‌کند؟

به گزارش اتاق خبر دنده معکوس، در طرح آزادسازی واردات خودرو دو شرط مهم وضع شده است. مهم‌ترین شرط واردات خودروی خارجی به ایران این است که هیچ ارزی برای واردات خودرو از کشور خارج نشود و واردات خودروی خارجی «در ازای صادرات کالا» یا «واردات بدون انتقال ارز» باشد.

از طرف دیگر مجلس سه شرط برای خودروهای وارداتی وضع کرده است.

۱- خودروهای خارجی وارداتی باید هیبریدی (تمام برقی) باشند.

۲-خودروهای بنزینی و گازسوز تنها در صورتی مجوز واردات می‌گیرند که دارای برچسب انرژی B و بالاتر باشند و یا شاخص ایمنی سه ستاره یا بالاتر داشته باشند.

۳- واردات خودروی کارکرده هم مجاز است مشروط به اینکه نهایتا سه سال از ساخت آنها گذشته باشد.

با این همه اگر واردات خودروی خارجی امروز تصویب سود، قیمت خودرو چه می‌شود؟

دو سناریوی قیمت خودرو بعد از آزادسازی

چند سناریو درباره قیمت خودروهای خارجی بعد از آزادسازی واردات خودرو مطرح می‌شود.

سناریوی اول این است که واردات خودرو در انحصار خودروسازان قرار می‌گیرد و آنها مشخص می‌کنند که چه خودرویی وارد شود و با چه قیمتی در بازار داخل فروخته شود. در ابن شرایط بعید است که قیمت خودروهای وارداتی و خارجی موجود در بازار تغییر قابل توجهی کند.

چون خودروسازان می‌خواهند ضرر خود از قیکت‌گذاری دستوری داخلی را با واردات خودروی خارجی جبران کنند. به همین دلیل احتمالا خبری از کاهش قابل توجه و ریزش شدید قیمت خودروهای خارجی در بازار نیست.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو هم به تجارت‌نیوز گفته بود: مصوبه شورای رقابت می‌تواند به انحصار در بازار خودرو منجر شود. چون در تبصره دو این ماده آمده است که «سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر شش ماه یک بار توسط شورای رقابت و بر اساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می‌شود.» چنانچه این بند توسط نمایندگان مجلس تغییر نکند، ممکن است دوباره به انحصار بازار دامن بزند!

افت ۵۰ درصدی قیمت خودرو واقعی است؟

البته دادفر در گفتگویی با ایسنا ادعا کرده بود در صورت آزادسازی واردات خودرو، ممکن است قیمت خودرو بین ۵۰ تا ۸۰ درصد بریزد. پیش‌بینی که چندان به واقعیت نزدیک نیست. چون علاوه بر مساله آزادسازی واردات، نرخ دلار در تعیین قیمت خودروهای وارداتی اثر زیادی دارد.

اما برخی از فعالان بازار و به خصوص مردم امیدوارند که آزادسازی واردات خودرو منجر به افت قیمت شود. اما چقدر؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفته بود تصویب طرح آزادسازی واردات خودرو می‌تواند سبب تعادل دربازار خودرو شود و قیمت خودروهای خارجی را حداقل ۳۰ درصد ارزان کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودروی بابل هم به تجارت‌نیوز گفته بود ممنوعیت واردات خودروی خارجی در سه سال گذشته سبب شده که قیمت خودرو در بازار ایران به صورت غیرواقعی بالا برود. اما اگر واردات خودرو آزاد شود احتمال افت قیمت خودرو وجود دارد. چون الان در بازار خودروهای خارجی قیمت خودروها کاذب است. به عنوان مثال قیمت خودروهای خارجی مدل ۲۰۱۸ به سه میلیارد تومان رسیده است اما اگر واردات خودرو آزاد شود این خودرو به یک میلیارد تومان می‌‌رسد. این یعنی افت ۶۰ درصدی قیمت خودرو!

واکنش بازار به خبر آزادسازی چیست؟

در بازار خودرو اما قیمت خودروهای خارجی نه گران شده و نه ارزان. بازار در حالت انتظار است. چون هم طرح آزادسازی واردات خودرو در حال بررسی است و هم مذاکرات برجام در سایه ابهام است و مردم نمی‎‌دانند ایران به زودی به توافق دست پیدا می‌کند یا قطعانامه جدیدی علیه ایران صادر می‌شود. هر کدام از این دو سناریو بر قیمت دلار در بازار اثر می‌گذارد و مشخصا قیمت خودرو و به خصوص خودروهای وارداتی را هم تغییر می‌دهد.

برای همین بازار در حالت انتظار است. برخی از فعالان بازار می‌گویند خودرو برای فروش در بازار عرضه می‌شود اما فعلا کسی خریدار نیست.

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن