قیمت ماده ‌اولیه تولید روغن‌ موتور مجدداً 70 درصد بالا رفت

با ادامه‌دار شدن روند افزایشی قیمت لوب‌کات به‌عنوان خوراک اصلی تولید روغن‌پایه در پالایشگاه‌های روغن‌سازی،‌ قیمت تمام‌شده روغن‌پایه گروه یک ایران،‌ از ابتدای سال تاکنون 140 درصد افزایش یافت.

به گزارش اتاق خبر دنده معکوس، با ادامه‌دار شدن روند افزایشی قیمت لوب‌کات به‌عنوان خوراک اصلی تولید روغن‌پایه در پالایشگاه‌های روغن‌سازی،‌ قیمت تمام‌شده روغن‌پایه گروه یک ایران،‌ از ابتدای سال تاکنون 140 درصد افزایش یافت. به‌گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» پالایشگاه‌های نفتی در سایه سکوت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان،‌ ستاد تنظیم بازار و حتی پالایشگاه‌های روغن‌سازی دیروز برای سومین‌بار درسال جاری قیمت لوب‌کات (برش نفتی) را 13 درصد افزایش دادند. با این حساب قیمت این فراورده نفتی که به‌عنوان ماده‌اولیه تولید روغن‌پایه در چهار پالایشگاه روغن‌سازی کشور به‌کار می‌رود، از ابتدای سال جاری 71درصد افزایش یافته است. 

قیمت این ماده در بازه زمانی اول اردیبهشت‌ماه تا سوم خرداد 19 درصد گران شد و 14روز بعد یعنی هفدهم خردادماه به‌یک‌باره با شوکی 39.5 درصدی بازهم راه صعود را درپیش گرفت. روندی که فعالان صنعت‌روانکار حتی فکرش را هم نمی‌کردند؛ اما این بار در نخستین‌روز تیرماه تکرار شد و انواع لوب‌کات سبک و سنگین به‌طور متوسط بازهم 13 درصد گران شد. 

به‌گفته کارشناسان صنعت‌روانکارها،‌ از آنجا که برای تولید هریک کیلوگرم روغن‌پایه گروه یک به دو کیلوگرم لوب‌کات نیاز است،‌ با احتساب قیمت 4 هزار تومانی برای هرکیلو لوب‌کات، ‌قیمت تمام‌شده هرکیلوگرم روغن‌پایه گروه یک برای پالایشگاه‌داران نزدیک به 8 هزارتومان تمام خواهد شد و این یعنی رشد 140 درصدی هزینه‌های تولید انواع روانکار تنها از محل روغن‌پایه؛ ‌از ابتدای سال تاکنون. البته این جدای از هزینه‌های واردات پکیچ‌های ادتیو از خارج از کشور، ‌بسته‌بندی، ‌نیروی انسانی و حمل و نقل و … است که به‌آرامی این صنعت را از چـــــــــهار شرکت بزرگ دولتی تا شرکت‌های خصــــــوصی به‌چالش می‌کشد.

 اگرچه در کیفیت محصولات شرکت‌های بزرگ پالایشگاهی حتی در سخت‌ترین شرایط خللی ایجاد نمی‌شود، اما به‌نظر می‌رسد با ادامه‌دار شدن این وضعیت از یک‌سو و تزریق قطره‌چکانی روغن‌پایه در بورس آن‌هم به‌میزان یک‌سوم نیاز بازار، ‌محصولات روغن‌سازان خصوصی باافت شدید کیفیت مواجه شود یا اینکه درنهایت بخش عمده‌ای از مجموعه‌های خرد در ایـــــن صنعت با بازار روانکارهای صنعتی و خودرویی خـــــداحافظی کنند. 
از سوی دیگر افزایش بی‌رویه قیمت خوراک پالایشگاه‌های روغن‌سازی، ‌ادامه رقابت آن‌ها در بازارهای خارجی و منطقه‌ای را به‌چالش خواهد کشید و سرانجام متوقف خواهد کرد. با این اتفاق، ارز حاصل از صادرات روغن‌پایه و روغن‌های موتوری و صنعتی نیز وارد چرخه پولی این صنعت و کشور نخواهد شد و با توقف صادرات روانکارها،‌ نظام ارزی و صنعت تولید روانکارها در کشور با چالشی بزرگ مواجه خواهد شد.

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن