مالیات خودرو | نحوه محاسبه مالیات بر خودرو

مالیات قیمت خودرو

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ قرار است دولت از خودروهای لوکس مالیات دریافت کند. مالیات بر خودرو در سال جدید با چه نرخی و با چه شیوه‌ای محاسبه می‌شود؟

به گزارش اتاق خبر دنده معکوس، در بودجه ۱۴۰۱ خودروهای بالای یک میلیارد تومان مشمول مالیات می‌شوند. به نظر می‌رسد که نحوه محاسبه مالیات بر خودروهای لوکس در سال آینده کاملا مشابه سال ۱۴۰۰ است.

حمیدرضا حیدری، رئیس انجمن نمایشگاه‌داران مشهد، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: مالیات بر خودروی مصرف‌کننده هنوز مصوب نشده و در مورد آن اطلاعاتی در دسترس نیست.

مالیات بر نقل و انتقالات

حیدری در خصوص مالیات بر قیمت خودرو گفت: هر ساله یک‌سری تعرفه‌ برای مالیات نقل و انتقال داده می‌شود که خود دولت میزان آن را تعیین می‌کند.

بسته به قیمت خودرو، رقم مالیات متفاوت است. گفته می‌شود حدود ۶۰ درصد هزینه‌ای که در مرحله نهایی شدن سند در محضر دریافت می‌شود مربوط به مالیات نقل و انتقال خودرو است.

اما خودروهای صفر مالیات بیشتری دارند. این خودروها هرچقدر که از سال تولید آنها فاصله داشته باشند، مالیات کمتری به آنها اختصاص داده می‌شود.

محاسبه مالیات بر خودرو های لوکس

اما در طرح بودجه سال ۱۴۰۱ مانند امسال، خودروهای تا سقف یک میلیارد تومان معاف از مالیات معرفی شدند. مالیات خودروهای بالای یک میلیارد تومان نیز به شکل زیر محاسبه می‌شود:

– یک تا ۱.۵ میلیارد تومانی: یک درصد ارزش خودرو

– ۱.۵ تا ۳ میلیارد تومانی: دو درصد نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان

– ۳ تا ۴.۵ میلیارد تومانی: سه درصد نسبت به مازاد ۳ میلیارد تومان

– ۴.۵ میلیارد تومانی و بیشتر: ۴ درصد نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد تومان

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن