مقصر خاک خوردن ۱۶۰هزار خودروی ناقص در انبار خودروسازان کیست؟

واردات خودرو

اعضای انجمن قطعه‌سازان با اعلام اینکه هنوز بانک مرکزی تسهیلات ۷هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان را تخصیص نداده است، معتقدند برخی می‌گویند قطعه‌سازان به خودروساز قطعه نمی‌دهند که دلیل این موضوع باید روشن شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، فرهاد به‌نیا امروز در نشست خبری با بیان اینکه “در حال حاضر مشکل اصلی کارخانجات خودروسازی بنا به روایت رئیس انجمن خودروسازان کمبود قطعه است”، اظهار داشت: اخیراً انجمن خودروسازان اعلام کرده حجم زیادی از تولیدات خودروسازان به دلیل کمبود قطعه راهی بازار نشده است. این انجمن باید بگوید کدام قطعه‌ساز سهم قابل توجهی از عدم اختصاص قطعه به شرکت‌های خودروسازی را در اختیار دارد؟

وی افزود: متأسفانه تعدادی از قطعه‌سازان با وجود آنکه حجم زیادی از تسهیلات بانکی را در اختیار گرفته‌اند و حتی توانایی تولید قطعات را هم دارند، اما بنا به دلایلی حاضر به ارائه قطعه به شرکت‌های خودروسازی نیستند که همین امر صنعت قطعه‌سازی را زیر سؤال برده، در حالی که مقصر اصلی این امر تعدادی از قطعه‌سازان هستند که حاضر به ارائه قطعه به خودروسازان نیستند.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان با اعلام اینکه در حال حاضر 160هزار خودروی ناقص در کف کارخانه ها قرار دارد، تصریح کرد: ارزش مالی این تعداد خودرو 8 هزار میلیارد تومان است که اگر تنها 60درصد از این منابع در اختیار قطعه‌سازان قرار می گرفت به‌طور حتم وضعیت آنها به مراتب بهبود می یافت.

وی در ادامه این نشست خبری با تأکید بر اینکه جالب اینجاست که این تعداد قطعه‌ساز که حاضر به ارائه قطعه به خودروسازان نیستند مشغول خرید شرکت‌های نیمه‌تعطیل قطعه‌سازی هستند، گفت: در این شرایط این پرسش مطرح است “اگر آقایان پولی برای تولید قطعه ندارند، چطور تمرکز خود را بر خرید شرکت‌های نیمه‌تعطیل قطعه‌سازی گذاشته‌اند؟” که لازم است قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی و نهادهای نظارتی به این موضوع ورود پیدا کرده و دلایل این امر را بررسی کنند.

وی با اعلام اینکه فروش سهام خودروسازان نباید به‌صورت انحصاری در اختیار عده‌ای خاص قرار گیرد، گفت: باید فروش سهام در قالب یک کنسرسیوم بخش خصوصی باشد تا مانع از ایجاد انحصار در صنعت خودرو شود.

به‌نیا با تأکید بر اینکه “امروز در صنعت قطعه‌سازی کشور انحصارگرایی در توزیع قطعه‌ها بیداد می‌کند”، افزود: انجمن قطعه‌سازان باید اعلام کند کدام شرکت‌‌های قطعه‌سازی ارز دریافت کرده، اما حاضر به ارائه قطعه به خودروساز نیستند.

*قطعه سازان تا 20 روز دیگر زمین‌گیر می‌شوند

در ادامه این نشست خبری بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی نیز با اشاره به نامه‌نگاری انجام‌شده این انجمن با رئیس کل بانک مرکزی، گفت: در نامه 14 اردیبهشت‌ماه که به ناصر همتی ارسال شد به رشد سه برابری تهیه مواد اولیه و زمان کم قطعه‌سازان و خودروسازان در تأمین مواد تأکیداتی را مطرح و از همتی رئیس کل بانک مرکزی درخواست کردیم تا تدبیری اتخاذ شود که تسهیلات 7هزار میلیارد تومانی به صورت اضطرار در اختیار صنایع قطعه سازی و خودروسازی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در 25 اردیبهشت‌ماه اداره اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به این نامه اعلام کرد که براساس ماده 6 آیین نامه تسهیلات و تعهدات کلان، حداکثر مجموع تسهیلات و تعهدات به هر ذینفع واحد نباید از 20درصد سرمایه پایه مؤسسه اعتباری تجاوز کند، گفت: از این رو اعطای تسهیلات از سوی بانک ها به قطعه‌سازان و خودروسازان در چارچوب تعیین‌شده و با رعایت سایر ضوابط و مقررات امکان‌پذیر است، بنابراین متقاضیان می‌توانند تقاضای خود را همراه با توجیهات فنی، مالی و اقتصادی کافی نزد بانک‌های عامل مطرح و از آن طریق پیگیری کنند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات تصریح کرد: این نامه موجب بهت قطعه‌سازان شده است، زیرا در جنگ اقتصادی ما به‌عنوان سرباز جلو رفته‌ایم، اما سیستم اقتصادی حاضر به همکاری نیست، علاوه بر این در حال حاضر تمامی خرید مواد اولیه صنعت قطعه به‌صورت نقدی انجام می‌شود که در صورت ادامه این روند تا 20 روز آینده، صنعت قطعه زمین‌گیر خواهد شد.

بیگلو با بیان اینکه نهادهایی که عدم حمایت از این صنعت را به اثبات رسانده و کارشکنی می‌کنند، باید مسئولیت 750هزار شغل را به‌عهده بگیرند، افزود: قطعه‌سازان برادری خود را به اثبات رسانده‌اند، به طوری‌که شاهد بودیم با آغاز پرداخت تسهیلات 4هزار میلیارد تومانی، ظرف 4 هفته میزان تولید قطعات و خودرو افزایش پیدا کرد.

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن