نشانه‌های خرابی جلوبندی خودرو

نشانه‌های خرابی جلوبندی خودرو همواره یکی از پرسش‌های متداول رانندگان و همراهان عزیز رسانه دنده معکوس بوده‌است. می‌توان یکی از اقلام پرمصرف‌ خودرو را اجزای جلوبندی آن نام برد. این امر زمانی مسجل می‌شود که به وضوح شاهد سیستم‌های تعلیق و جلوبندی ضعیف خودروهای داخلی و مونتاژ نسبت به تکنولوژی روز دنیا هستیم و همچنین وضعیت نامناسب بسیاری از خیابان‌ها و جاده‌های کشور هم مزید بر علت خرابی‌های مکرر جلوبندی خودروها هستند.

اما چگونه می‌توان تشخیص داد که سیستم جلوبندی خودرو دچار نقص شده‌است؟

آیا هر صدای اضافه‌ای هنگام عبور از دست‌اندازها به معنی وجود نقص در جلوبندی خودرو ست؟

با رعایت چه نکاتی می‌توان از خرابی‌های مکرر و هزینه‌بر جلوگیری کرد؟

همراهان عزیز رسانه خودرویی دنده معکوس، برای پاسخ به سوالات بالا همراه ما باشید.

جلوبندی خودرو چیست؟

جلوبندی خودرو به قسمت جلو و زیرین خودرو گفته می‌شود و یکی از مهمترین قسمت‌هاست که سلامت آن در سلامت کلی ماشین تاثیر دارد. به زبان ساده‌، جلوی خودرو وظیفه تعلیق یا هندلینگ خودرو در چاله‌ها، دست‌اندازها و پیچ‌های جاده را دارد.زمانی که جلوبندی خودرو خراب باشد، تعلیق خودرو در هنگام حرکت و رد شدن از سطوح ناهموار به درستی انجام نمی‌شود و در نتیجه برای خودرو مشکلاتی به وجود می‌آید.

تفاوت جلوبندی و سیستم تعلیق چیست؟

همواره متخصصین و کارشناسان خودرو بین سیستم تعلیق خودرو و جلوبندی آن تفاوت قائل می‌شوند. در واقع به دلیل اهمیت چرخ‌های جلو به سبب وظیفه هدایت خودرو است. سیستم تعلیق شامل اجزایی نظیر فنر، کمک فنر، سیبک، بوش، طبق و چرخ‌هاست که هر کدام از این اجزا وظیفه خاصی را در امر کنترل و حفظ خودرو در جاده انجام می دهند و جلوبندی قسمت جلوی ماشین است که شامل فرمان و میل فرمان هم می‌شود.

در واقع جلوبندی و سیستم تعلیق در چرخ‌های جلو از اجزای مشترک باهم تشکیل شده‌است.

بهترین راه شستن انژکتور خودرو چیست؟ اینجا کلیک کنید

قسمت‌های تشکیل دهنده جلوبندی خودرو

جلوبندی خودرو از قسمت‌هایی نظیر سیستم فرمان، سگ‌دست و شغال‌دست، بلبرینگ و توپی چرخ‌ها، طبق، میل تعادل و میل موجگیر، رام، فنرها، کمک‌فنرها، طبق‌ها و بوش (سیبک) تشکیل شده‌است. از میان فنرها و کمک‌ فنرها را می‌توان از اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش این سیستم خودروها نام برد که ناهمواری‌های سطح جاده را به خود جذب نموده و مانع از انتقال آن به داخل کابین می‌شوند.

فنرهای مورد استفاده در جلوبندی اغلب خودروها شامل فنر لول، فنر پیچشی و فنر تخت است، اما باید توجه داشت که فنرها به تنهایی نمی‌توانند ارتعاشات را برطرف نمایند و حتی ممکن است برای یک مدت زمان طولانی به نوسان ادامه دهند؛ از همین رو در جلوبندی خودروها، برای کنترل این نوسانات از کمک‌فنرها استفاده می‌شود. در واقع کمک فنر وظیقه دمپ کردن ارتعاش سیستم را برعهده دارد.

از دیگر اجزای تشکیل‌دهنده جلوبندی می‌توان به میله تعادل (میله موج‌گیر) اشاره کرد که وظیفه آن بالا بردن تعادل وسیله نقلیه و جلوگیری از چپ شدن آن در سر پیچ‌ها است. خرابی میله موج‌گیر منجر به گیج شدن خودرو در زمان عبور از پیچ‌ها می‌گردد. بلبرینگ‌ها نیز با وجود آنکه شاید به نظر برخی افراد، قطعه چندان مهمی نباشند، اما خرابی آن‌ها می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به جلوبندی خودروها وارد آورد.

باید دقت داشت که جلوبندی خودرو متشکل از اجزا و قسمت‌های مختلف و متنوعی است که هر کدام در ارتباط با یکدیگر عملکرد صحیح خودرو را تکمیل می‌کنند. در صورتی که در هر یک از این قسمت‌ها ایراد و اشکالی ایجاد شود، منجر به بروز مشکلاتی در رانندگی می‌شود.

7 نشانه‌ خرابی جلوبندی خودرو

اما پرسش مهم این است که چگونه متوجه خرابی جلوبندی خودرو شویم و یا نشانه‌های خرابی کدام است. در اینجا ما 7 نشانه بارز و مهم را معرفی می‌کنیم.

سواری خشک و سفت

در صورتی که با گذشت زمان راحتی رانندگی کردن شما کم شده است و احساس می‌کنید که ماشین سفت و خشک سواری می‌دهد، به این معنی است که جلوبندی و سیستم تعلق آن فرسوده شده است و نیاز به بازبینی و تعمیر و تعویض دارد. در این حالت در عین حالی که در خودرو نشسته‌اید، تمام پستی و بلندی های جاده را احساس می‌کنید.

نشانه‌های خرابی استپر چیست؟ اینجا کلیک کنید

اختلالات فرمان خودرو

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی این است که فرمان کشیده می‌شود یا اصطلاحاً می‌زند. یعنی اینکه در هنگام پیچیدن خودرو، فرمان بر خلاف فرمان‌دهی راننده عمل کند. در غالب موارد علت این اختلال از خرابی جلوبندی است. مثلاً ممکن است زاویه تایرها، مرکز تعادل و بالانس خودرو درگیر اختلالاتی شده باشند. همچنین لرزش فرمان در سرعت‌های خاص که غالبا به دلیل بالانس نبودن چرخ‌ها یا وجود مشکل در سیبک‌ها است هم نشان از خرابی جلوبندی خودرو دارد. به علاوه اگر خودرو در اصطلاح گیج می‌زند و به طرفین منحرف می‌شود، باز هم پای خرابی جلوبندی در میان است.

آج‌های ناهمگون بر روی تایرها

اگر دیدید که لاستیک شما در مدت زمان کوتاهی ساییده شده است یا ساییدگی ناهمگون در آج‌های تایر ماشین دیده می‌شود، نشان از خرابی جلوبندی خورویتان دارد.

شنیدن صدای سوت مانند از چرخ‌ها

شنیده شدن صدای سوت مانند به صورت مستمر، مخصوصاً در هنگام دور زدن در پیچ‌ها نشانه‌ای از خرابی جلوبندی خودرو است. معمولاً صدای سوت جلوبندی از نشانه‌های خرابی در بلبرینگ چرخ‌هاست.

روغنی بودن قطعات سیستم جلوبندی

یکی دیگر از علائمی که می‌توان به راحتی آن را دید روغنی بودن قطعات جلوبندی است. اگر فنر و کمک فنرها چرب و روغنی باشند، به این معنی است که جلوبندی خودرو دچار خرابی و نقص شده‌است.

شنیده شدن صداهای نامتعارف در هنگام عبور از موانع

یکی از بارزترین علائم و در عین حال گیج کننده‌ترین علائم، شنیده شدن صداهای نامتعارف در هنگام عبور از موانع و دست‌اندازهاست. بسیاری از خودروهای داخلی در هنگام عبور از موانع حتی در صورت سالم بودن جلوبندی، سر و صدای ناشی از دست‌انداز را به داخل وسیله نقلیه انتقال می‌دهد. از این رو هر صدایی از جلوبندی در هنگام عبور از موانع به معنی خرابی جلوبندی خودرو نیست و باید دقت داشت که تنها شنیده شدن صداهای نامتعارف در هنگام عبور از موانع و دست‌اندازها می‌تواند دلیل خرابی در کمک فنرها و میل تعادل خودروی شما باشد.

خرابی سیستم تعلیق

در خیلی از مواقع تنها جلوبندی خودرو عامل خرابی نیست و گاهی به دلیل خرابی سیستم تعلیق، جلوبندی نیز نمی‌تواند به خوبی به وظایف خود عمل کند. برای تشخیص حرابی سیستم تعلیق کافی است در حالی که خودرو در پارک است، به وسیله نیروی دستان خودرو، یک سمت از کاپوت را به سمت پایین فشار دهید. اگر پس از برداشته شدن فشار دست‌ها، خودرو بیش از دو یا سه بار بالا و پایین شد، سیستم تعلیق نیاز به بازبینی و تعمیر دارد.

برای دیدن سایر مقالات فنی اینجا کلیک کنید

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن