پیش‌بینی قیمت خودرو | پیش‌بینی قیمت خودرو هفته دوم مرداد

بازار خودرو

در هفته گذشته قیمت تعدادی از خودروهای داخلی صعودی شد اما تعداد زیادی از خودروهای وارداتی و مونتاژی کاهش قیمت داشتند. از طرفی سیگنال‌های مثبتی از دولت سیزدهم درباره بازار خودرو وجود دارد.

به گزارش اتاق خبر دنده معکوس، در روز چهارشنبه، چهار محصول سایپا رشد ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومانی در بازار داشتند. این در حالی است که بازار خودرو اخیرا و به صورت مدام رشد قیمت را به ثبت رسانده است.

ارزیابی بازار خودروهای پرطرفدار سایپا نشان می‌دهد که خودروهای «کوییکR»، « تیبا صندوقدار» ، «تیبا ۲» و «ساینا» در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (۶ مرداد) رشد قیمت داشتند.

رصد باراز خودرو نشان دهنده آن است که «کوییک R» و «تیبا۲» رشد یک میلیون تومانی و «تیبا صندوقدار» و «ساینا» نیز رشدی ۵۰۰ هزار تومانی را ثبت کردند.

رشد قیمت محصولات سایپا در بازار در حالی رقم خورده که همچنان مراکز شماره‌گذاری خودرو تعطیل هستند و معاملات با باز شدن دفاتر رسمی به صورت وکالتی انجام می‌شود.

بر اساس گزارش اقتصادنیوز، در طول هفته گذشته در کنار رشد قیمت خودروهای پر تیراژ داخلی، قیمت دلار هم رشد کرد و نرخ ارز یکی از عوامل اصلی تغییرات قیمت خودرو در بازار است.

تورم انتظاری نیز از دیگر عواملی است که در بازار همچنان وجود دارد و این عامل هم بر قیمت خودرو موثر بوده است.

سیگنال‌های مثبت خودرویی دولت سیزدهم

در مقابل اما برخی دیگر از فعالان بازار خودرو اعتقاد دارند که با روی کار آمدن دولت رئیسی و لغو برخی موانع بازار خودرو مانند ممنوعیت واردات و تسهیل شرایط احتمال کاهش قیمت خودرو وجود دارد.

این موضوع افت تقاضا را به دنبال داشته و سبب تغییر رفتار عرضه‌کنندگان شده، تغییری که خود را در پایین آمدن قیمت‌های پیشنهادی در خرداد و نسبت به اردیبهشت و به طور نسبی در تیر و نسبت به خرداد، نشان داده است. اطلاعات رسیده از بازار نشان می‌دهد روند عرضه خودروهای خارجی تحت تاثیر کاهش انتظارات تورمی، افزایش یافته، به نحوی که مالکان این خودروها از بیم کاهش قیمت، پس از مدت‌ها فروشنده شده‌اند.

با توجه به روند قیمتی متفاوت در بازار خودروهای داخلی و خودروهای وارداتی و تغییر دولت در هفته آینده، انتظار می‌رود در صورت کنترل نرخ ارز در بازار قیمت خودروها تغییرات چندانی را نداشته باشد تا با آغاز فعالیت دولت سیزدهم، منتظر شروع تغییر مسیر قیمتی در بازار خودرو باشیم.

برخی کارشناسان بازار خودرو احتمال می‌دهند با توجه به ثبات نسبی و کاهش نوسانات قیمت در بازار خودروهای داخلی، اگر اتفاق سیاسی خاصی رخ ندهد و قیمت دلار و دیگر عوامل تاثیرگذار تغییرات زیادی را نداشته باشد، همین روند ثبات قیمت‌ها با نوسانات یک تا سه میلیون تومان در بازار خودروهای داخلی تا روی کار آمدن دولت بعدی ادامه خواهد داشت.

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن