کاهش 20 تا 30درصدی قیمت خودروهای وارداتی

واردات خودرو

حدود یک‌سال از وضع قانون منع واردات خودروهای وارداتی می‌گذرد اما همچنان مشکلاتی در این بخش از بازار گریبان‌گیر واردکنندگان و مشتریان است.

به گزارش اتاق خبر دنده معکوس، بسیاری از مشتریان و خریداران که از زمستان سال 96 اقدام به خرید خودروهای وارداتی از نمایندگان معتبر و رسمی برندهای جهانی کرده‌اند، به‌دلیل ممنوعیت واردات تاکنون نتوانتسه‌اند خودروهای خود را تحویل بگیرند. ازسوی‌دیگر روند قطره‌چکانی ترخیص خودروهای مانده در گمرک نیز چاره‌ساز نیست و نمی‌تواند پاسخگوی این بخش از بازار باشد. اما واقعیت امر این است برخی شرکت‌های واردکننده هیچ‌گونه مشکلی درخصوص ترخیص خودروهای خود از گمرکات کشور ندارند و تنها به‌دلیل شکایاتی که از سوی برخی مشتریان از آن‌ها مطرح و در پی آن‌ حساب‌هایشان مسدود شده است، قادر به پرداخت مابه‌التفاوت ارزی و مبالغ مورد نیاز جهت انجام امور گمرکی نیستند.

در واقع باید گفت گره کور مشتریانی که منتظر تحویل خودروهایشان هستند، تنها به دست خودشان باز خواهد شد و با بازپس گرفتن شکایات خود، می‌توانند روند ترخیص خودروها را از گمرکات کشور تسهیل بخشند.

ازسوی‌دیگر با مصوبه هیات دولت در دی‌ماه سال گذشته، روند ترخیص خودروهای مانده‌درگمرک نیز آغاز شد و به‌گفته برخی منابع آگاه، تاکنون بیش‌از 7 هزار دستگاه از انواع خودروهای وارداتی توانسته‌اند از پشت حصارهای گمرکات کشور رهایی یابند.

اما مشکل جدیدی که باردیگر گریبان‌گیر خودروهای وارداتی شده است، انجام‌نشدن فرآیند شماره‌گذاری خودروهای تازه ترخیص شده است. زیرا با بسته شدن سایت ستاد سوخت و مشکلات به‌وجودآمده درخصوص گواهی اسقاط خودروهای وارداتی، درحال‌حاضر روند شماره‌گذاری این خودروها متوقف شده است.


همچنین نکته قابل توجهی که از اواخر هفته گذشته در بازار به چشم می‌خورد، روند نزولی قیمت‌هاست که باتوجه به نوسانات نرخ ارز و ورود دلار به کانال 12هزارتومانی، موجب کاهش 20 تا 30درصدی قیمت خودروهای وارداتی در بازار شده است.

همچنین به نظر برخی فعالان بازار، با ورود خودروهای جدید به بازار و آغاز فرآیند شماره‌گذاری آن‌ها، مجددا باید شاهد رونق گرفتن نقل و انتقالات در بازار نیمه‌تعطیل خودروهای وارداتی باشیم. زیرا خریداران باتوجه به کاهش قیمت‌های اخیر کمی به خرید خودرو علاقه‌مند شده‌اند و با تزریق خودروهای جدید می‌توان انتظار داشت که باردیگر چرخه خریدوفروش به حرکت درآید.

از سوی دیگر بخش قابل‌توجهی از افزایش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر، به جوسازی و جریانات انحرافی ازسوی دلال‌ها اختصاص دارد که با درج آگهی‌های دروغین و ایجاد حباب کاذب قیمتی، سعی در برهم زدن نظم بازار داشتند.

به همین خاطر می‌توان امید داشت با آغاز روند نزولی در تعیین قیمت خودرو، بخش قابل‌توجهی از این حباب‌ها تخلیه شده و اعداد به میزان حقیقی خود کمی نزدیک‌تر شوند. در صورت بروز این امر می‌توان انتظار داشت ثبات به بازار خودروهای وارداتی نیز باردیگر باز گردد. 

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن