خانه گزارش خودرویی مرسدس بنز 300 اس‌ال گالوینگ، ققنوس مرسدس

مرسدس بنز 300 اس‌ال گالوینگ، ققنوس مرسدس

در دهه 50 میلادی بسیاری از خودروسازان اروپایی برای تبلیغ محصولات خود، به شدت به مسابقات اتومبیلرانی برگزار می‌شد وابسته بودند. تولید اولین خودروی تولید انبوه در سری اس‌ال در سال 1954 وارد خط تولید مرسدس بنز شد. با توجه به مسابقات سالهای 1952 تا 54 که نسل خودروی مسابقه‌ای اس‌ال معرفی شده‌بود، پیش‌بینی می‌شد که تولید انبوه این خودرو با استقبال روبرو شود که همین اتفاق هم افتاد.

اتومبیل اسپورت مرسدس بنز 300 اس‌ال گالوینگ برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی اتومبیل در نیویورک در تاریخ 6 فوریه 1954 معرفی شد. خودرویی که با نوع خاص باز و بسته شدن درب‌های خود، بسیار حاشیه‌ساز بود و قلب تمام دوستداران خودرو را تسخیر کرد و به یکی از بهترین خودروهای اسپورت قرن تبدیل شد.

با دنده معکوس همراه باشید برای مطالب بیشتر از مرسدس بنز 300 اس‌ال گالوینگ

در دل مرسدس بنز 300 اس‌ال گالوینگ از یک موتور 6 سیلندر خطی دارای خروجی اسمی 215 اسب بخار (158 کیلو وات) بود (مطابق بروشور مربوطه) استفاده شده‌است که می‌توانست حداکثر سرعت 260 کیلومتر در ساعت را تجربه کند. این مقدار با دور موتور 6500 دور در دقیقه قابل دستیابی بود. اما در حقیقت، هیچگاه این خودرو به صورت واقعی به این مقدار از سرعت نرسیده‌است. در یک درایو تست رسمی که در اوت سال 1954 توسط کارخانه انجام شد، چندین بار آزمایش سرعت برای این خودرو تکرار شد که در بهترین رکورد خود به سرعت 252 کیلومتر در ساعت رسید که البته برای یک خودروی اسپورت جاده‌ای در دهه 50 میلادی امتیاز بسیار ممتازی محسوب میشد.

تاریخچه کامل مرسدس بنز، تمام ناگفته‌های مرسدس. اینجا کلیک کنید

طبیعیست که خودروی اسپوتی با این مشخصات فنی و این طراحی جالب توجه جزو گران‌ترین خودروهای اسپورت هم نسل خودش باشد و قیمتی در حدود 29 هزار فرانک را به خودش ببیند.

 ژورنال آلمانی “auto, motor und sport ” نوشت: “در بین اتومبیل های اسپورت روزگار ما، مرسدس بنز 300 اس‌ال گالوینگ رویای یک ماشین اسپورت است.”.

مجله بریتانیایی “AutoSport” نیز طی مقاله‌ای که تماماً نشان از شگفت‌زدگی نویسنده بود منتشر کرد: ” مرسدس بنز 300 اس‌ال گالوینگ یک ماشین اسپورت با ظاهری فوق العاده هیجان‌انگیز است، همراه با عملکرد فنی تقریبا غیر قابل باور. طراحی و کیفیت تولید بر فراز کمال و مفهوم طراحی خودروی اسپورت قرار دارد که بیانگر تحقق غیرقابل انکار تمام ایده‌های یک خودروی جدید است.”

کلیپ بررسی بررسی مرسدس بنز 280 C کلاسیک را اینجا ببینید

مرسدس بنز 300 اس‌ال گالوینگ که به عنوانی میراث به یاد ماندنی خودروی مسابقه‌ای مرسدس بنز در سال 1952 است، یک ورژن خاص هم داشت. ورژنی که نشان دهنده روحیه جاه‌طلبی و تمامیت خواهی طراحان این خودرو بود، استفاده از آلیاژ آلومینیوم سبکتر شدن بدنه.

در مجموع 30 دستگاه مرسدس بنز 300 اس‌ال گالوینگ بر روی شاسی که با نام W 198 I معروف است و با جنس بدنه از جنس آلومینیوم، در سالهای 1955 و 1956 ساخته شده است. تمامی آنها شماره شناسه خاص وسیله نقلیه خاص خود را به همراه داشتند. این نسخه آلومینیومی، 130 کیلوگرم سبک تر از نسخه استاندارد بود و هیچگاه قیمت آن در لیست قیمتها قرار نگرفت و به صورت سفارشی تولید میشد که قطعاً برای مشتریانی بلندپرواز با آرزوهای تمام نشدنی برای داشتن یک خودروی اسپورت‌تر، حتی فقط تجربه کاهش 130 کیلوگرمی خودروی خود تولید شدند.

نکات برجسته مرسدس بنز 300 اس‌ال گالوینگ

وقتی صحبت از نکات برجسته می‌شود، چیزی فراتر از استفاده از موتوری با حجم بیشتر بایست در نظر گرفته شود، در واقع نکات برجسته یعنی هنجارشکنی‌هایی که توسط خودرو انجام شده‌است که تا پیش از آن برای هیچ یک از خودروهای دیگر سابقه نداشته‌است. بر اساس این تعریف، نکات برجسته این خودرو شامل موارد زیر است:

استفاده از فریم لوله‌ای توخالی جهت سبک شدن و مقاومت بیشتر

استفاده از دربهای مخصوص gullwing که از سقف باز و بسته میشد

ارقام تولید مرسدس بنز 300 اس‌ال گالوینگ

مدلکد مخصوصسالهای تولیدتعداد تولید
300 اس‌ال گالوینگ (کوپه)W 198 I1954 تا 19571400 دستگاه

 

مشخصات فنی مرسدس بنز 300 اس‌ال گالوینگ

موتور6 سیلندر، 2996 سی‌سی، خطی، مدل M198 Straight Six
قدرت موتور215 اسب بخار، 158 کیلووات، در دور موتور 6500 دور بر دقیقه
گیربکس4 دنده دستی
کلاس خودروکوپه
حداکثر سرعت252 کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد کیلومتر بر ساعت

کلیپ بررسی بررسی مرسدس بنز اس‌ال 500 را اینجا ببینید

بدون نظر

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن

خروج از نسخه موبایل