خانه مقالات فنی و موتوری بهترین راه شستن انژکتور خودرو چیست؟

بهترین راه شستن انژکتور خودرو چیست؟

همواره یکی از سوال‌های پرتکرار مخاطبان ما، بهترین راه شستن انژکتور بوده و غالباً این سوال مطرح می‌شود که آیا انژکتور با ریختن بنزین سوپر یا مواد حلال مثل تینر در باک تمیز می‌شود یا خیر. در این مقاله به سوالات در این خصوص پاسخ داده می‌شود و اطلاعات ارائه شده کاملاً بر پایه موارد تست شده و علمی است.

انژکتور چیست؟

پیش از اینکه به مبحث شست‌وشوی انژکتور بپردازیم، می‌بایست اطلاعات مکفی در خصوص انژکتور و نحوه کارکرد آن داشته باشیم.

انژکتور خودرو قطعه‌ای الکتریکی-مکانیکی است که سوخت را به وسیله نازل‌ها یا سوزن‌های خود به درون سیلندرها یا قبل از سیلندر پاشش می‌کند. عملکرد انژکتور خودرو به وسیله ECU کنترل می‌شود و در صورتی که انژکتور به دلایلی کثیف شده و قادر به انجام کامل و بی نقص وظیفه خود نباشد، سوخت رسانی با اختلال همراه خواهد بود و ممکن است خودرو ریپ زده یا مشکلاتی از این قبیل را نشان دهد.

معمولاً به دلیل کیفیت پایین بنزین کشور، کثیف شدن انژکتور و یا بهتر ایجاد رسوب بر روی سوزن پاشش انژکتور سریع‌تر رخ می‌دهد.

از کجا متوجه شویم که انژکتور نیاز به شست‌وشو دارد؟

اگر چه می‌توان انژکتور را باز کرده و میزان گرفتگی سوزن‌های آن را به صورت دستی امتحان کرد، اما برای تشخیص این که آیا انژکتور بنزین خودرو به درستی کار خود را انجام می‌دهد یا نه، ساده ترین روش دیاگ زدن خودرو خواهد بود.

 بهترین کسی که متوجه نیاز انژکتور به شستوشو می‌شود خود راننده است. ریپ زدن خودرو، لرزش موتور، کاهش توان موتور در دورهای بالا، افزایش مصرف سوخت، کاهش شتاب اولیه و سایر مواردی از این دست می‌تواند نشانه‌ای از کثیف بودن انژکتور باشد.

به صورت معمول توصیه می‌شود که حدود هر 4۰ تا 50 هزار کیلومتر (بسته به میزان رانندگی در ترافیک) برای تمیز کردن انژکتور بنزین خودرو اقدام کنید.

پاشش‌های نادرست انژکتور را در شکل زیر ببینید:

بهترین راه شستن انژکتور چیست؟

اما اگر بخواهیم مهمترین مساله انژکتور را معرفی کنیم، قطعاً از شست‌وشوی انژکتور نام می‌بریم. به دلیل نقل قول‌ها و صحبتهای بعضی از مکانیک ‌نماها و یا افراد کمتر متخصص، مساله شست‌وشوی انژکتور برای بسیاری از رانندگان به یک معضل تبدیل شده‌است و متاسفانه با اقدامات من درآوردی خسارات مالی زیادی روی دست رانندگان باقی مانده‌است.

چگونه متوجه خرابی استپر موتور شویم؟ اینجا کلیک کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا مفصل به مساله شست‌وشوی انژکتور بپردازیم.

اما چگونه انژکتور را باید شست؟ در پاسخ به این سوال باید توجه داشت که روش‌های تمیز کردن انژکتور خودرو، بسته به این که تا چه اندازه گرفتگی انژکتور شدید بوده یا در مراحل ابتدایی خود قرار داشته باشد، متفاوت است.

در صورتی که گرفتگی در مراحل اولیه باشد، به این معنی که راننده تغییرات محسوسی در توان موتور خودرو حس کند، استفاده از محلول‌های مکمل مخصوص شستشوی انژکتور می‌تواند مشکل را برطرف سازد. این شوینده‌ها و محلول‌های مکمل می‌بایست در باک بنزین خودرو ریخته شود.

 نکته‌ای که باید در این روش به آن دقت کرد این است استفاده از محلول‌های شوینده راه مطمئنی برای تمیز کردن انژکتور نبوده زیرا که محلول‌های شوینده ضعیف نمی‌توانند آن قدرها موثر واقع شده و تنها قادر به تمیز کردن سطحی انژکتور را خواهند بود و از آن سو محلول‌های قوی‌تر نیز که قدرت تمیزکنندگی بالاتری دارند، می‌توانند با برداشت رسوب بزرگتر به انژکتور آسیب بزنند بدین صورت که یا گرفتگی را بیشتر کنند و یا رسوب جدا شده راه انژکتور را ببندد.

تذکر مهم: در صورتی که قصد استفاده از مکمل‌ها را برای رفع گرفتگی و تمیز کردن انژکتور بنزین خودروی خود دارید، حتما به دستور العملی که روی بسته بندی آن درج شده است، دقت کرده و هر مکملی را با دستور العمل خاص آن مورد استفاده قرار دهید.

اما راه قابل اعتماد آن و بهتر باز کردن انژکتور و شستو شوی آن است. در مراحل گرفتگی شدید‌ که با ریپ زدن همراه است تنها باز کردن انژکتور می‌بایست در نظر گرفته شود و به هیچ عنوان استفاده از محلول‌ها توصیه نمی‌شود.

برای دیدن سایر مقالات فنی اینجا کلیک کنید

در این روش برای شست و شوی کامل انژکتور از ریل سوخت جدا شده و سپس با اسپری مستقیم به ورودی  انژکتور و فعال کردن آن به وسیله تحریک الکتریکی، بیش از 90 درصد از گرفتگی‌ها رفع خواهد شد. دقت داشته باشید که پس از  باز شدن انژکتور به وسیله مکانیک ماهر و معتبر، همراه با اسپری از دستگاه اولتراسونیک (مافوق صوت) برای گرفتگی استفاده می‌شود.

به خاطر داشته باشید؛ انژکتور خودروی حتماً به وسیله دستگاه انژکتورشور با قابلیت شستشوی اولتراسونیک یا مافوق صوت، تمیز شود. این دستگاه پس از شستشو، میزان جریان در انژکتور و خروجی یا بهتر است بگوییم اسپری سوخت از نازل ها مورد تست قرار می‌دهد، تا از باز شدن کامل و رفع گرفتگی انژکتور به خوبی اطمینان حاصل گردد.


پرتکرارترین سوال

 آیا ریختن بنزین سوپر و یا تینر در باک خودرو می‌تواند انژکتور را تمیز کند؟

در خصوص بنزین سوپر، خیلی صریح و روشن پاسخ می‌دهیم، با وجود آنکه سوختهایی نظیر بنزین و گازوئیل تا حدودی قابلیت حلالی دارند، اما این سوختها و بالاخص بنزین سوپر نمی‌تواند انژکتور خودروی شما را تمیز کند و تنها در مواردی که بنزین از کیفیت بالایی برخوردار باشد (که معمولاً بنزینهای کشور این کیفیت را ندارند) تا حدودی مدت زمان رسوب را و استفاده از انژکتور را افزایش می‌دهد.

در خصوص تینر هم اگر بخواهیم خیلی صریح و روشن پاسخ دهیم، استفاده از تینر در صورتی که مقدار رسوب متوسط و یا بالا باشد به انژکتور آسیب می‌رساند و دلیل آن هم این است که تینر به عنوان یک حلال قوی به صورت لایه لایه رسوب‌زدایی نمی‌کند. در این صورت تکه‌های بزرگ رسوب کنده شده و می‌تواند باعث گرفتگی و یا بالعکس گشاد شدن سوزن انژکتور شود.

وظیفه دینام چیست و چگونه متوجه خرابی آن شویم؟ اینجا کلیک کنید.

بدون نظر

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن

خروج از نسخه موبایل