خانه اخبار طراح خودروی تارا کیست؟ مصاحبه اختصاصی با طراح تارا، کامران غزلی

طراح خودروی تارا کیست؟ مصاحبه اختصاصی با طراح تارا، کامران غزلی

بعد از حدود یک سال تار و پود تارا در هم تنیده شد و از نسخه نهایی این خودرو ملی پرده‌برداری شده‌است. این پروژه ملی می‌تواند فصل جدیدی در ایرانخودرو باشد اما حواشی زیادی پیرامون این خودرو و رونمایی‌های آن پیش آمده‌است.

پروژه K132 یا تارا سدانی در ابعاد C که بعد از بحث تحریم بوجوده آمده بر سر راه پروژه ۳۰۱ متولد شد. این خودرو نسبت به ۳۰۱ در نمای بیرونی تغییرات گسترده ای را تجربه کردi و کاملا با خودرو ۳۰۱ متفاوت است. استفاده از پسوند ملی وظیفه سنگینی روی دوش هر تولید کننده‌ای می‌گذارد زیرا وقتی از پسوند ملی استفاده شود در واقع امضاء کشور را در آن حوزه خاص نمایان می‌کند و بیش از هر موقعیت دیگری باید به مسائل مربوط به آن دقت شود و صنعت خودرو نیز از این بحث مستثنی نیست.

بعد از حدود یک سال تار و پود تارا در هم تنیده شد و از نسخه نهایی این خودرو ملی پرده‌برداری شده‌است. این پروژه ملی می تواند فصل جدیدی در ایران خودرو باشد اما حواشی زیادی پیرامون این خودرو و رونمایی های آن پیش آمده است.

در ادامه همراه ما باشید با مصاحبه اختصاصی انجام شده با طراح تارا، این خودروی ملی تازه متولد شده.

. لطفاً خودتون رو معرفی بفرمایید.

سلام و عرض ادب خدمت شما و همه مخاطبان، کامران غزلی هستم دانش‌آموخته رشته طراحی صنعتی از دانشگاه علم و صنعت ایران. فعالیت هنری‌ام را از سال‌های نوجوانی با نقاشی شروع کردم و هنوز هم گاه و بیگاه نقاشی جزو جدانشدنی و یکی از دل‌مشغولی‌هایم محسوب می‌شود.

بعد از فارغ التحصیلی، مدتی در زمینه گرافیک دیزاین فعالیت داشتم و همچنین مدت کوتاهی با یک شرکت انیمیشن سازی همکاری می‌کردم  اما همکاری من با شرکت ایران خودرو از سال ۱۳۷۹ در واحد طراحی صنعتی شروع شد و تاکنون نیز ادامه دارد.

  • چه مدت است که در ایرانخودرو مشغول به فعالیت هستید و در کدام پروژه‌های طراحی این خودروساز حضور داشتید؟

 همکاری من با شرکت ایران خودرو از سال ۱۳۷۹ در واحد طراحی صنعتی شروع شد و در این شرکت در بسیاری از پروژه های تحقیقاتی و تولیدی به عنوان طراح حضور داشته‌ام از جمله  پروژه‌های رانا، دنا، دنا پلاس و چند کانسپت و این اواخر نیز طراحی پروژه K132 را با همکاری سایر اعضای تیم به عهده داشتم.

پیشرانه تارا چه خواهد بود؟ کلیک کنید
  • به صورت کلی مراحل طراحی خودرو شامل چه بخش‌هایی است؟ (از نمونه دستی تا نمونه گلی و نمونه نهایی)

طراحی خودرو فرآیندی چند وجهیست که بیشتر ساختار یک شرکت را در برمی‌گیرد. البته مراحل اولیه طراحی در مرکز تحقیق و توسعه انجام شده و واحد طراحی صنعتی نیز زیرمجموعه این مرکز است. به صورت خلاصه اگر بخواهم بگویم، بعد از دریافت ورودی‌ها، مطالعات اولیه از جانب واحد طراحی صنعتی انجام می‌شود، به عنوان مثال مسایلی از جنس ترند ، بازار ، تعریف استفاده کننده و سایر موارد و بلافاصله ایده‌های اولیه در قالب اسکچ ارائه شده، بعد از انتخاب طرح و بازنگری آن،  فعالیت‌های ارگونومی و مدل‌سازی شروع و همزمان فعالیت‌های گسترده امکان سنجی و مهندسی، پیگیری و تا ساخت مدل فیزیکی ادامه دارد. خب در این بین موارد مربوطه دیگری نیز مانند کالر اند تریم یا رندرینگ و واقعیت مجازی و غیره نیز وجود دارد که بسته به موضوع، ممکن است این فعالیت‌ها کامل‌تر و یا جزئی‌تر انجام شود.

در مورد رونمایی این خودرو، واقعاً من حرفی برای گفتن ندارم

  • به نظر شما آیا ایرانخودرو به یک زبان واحد طراحی برای خودروهای خود رسیده‌است؟

در واقع این موضوع یک مساله استراتژیک محسوب می‌شود و قاعدتاً بخش‌های مختلفی از شرکت صاحب نظر هستند، گرچه واحد طراحی صنعتی و استایل، کانون شکوفایی یا شکل گیری آن محسوب می‌شود، تاکنون ایرانخودرو نیز در واحد طراحی صنعتی مطالعات و فعالیت‌هایی در این مورد انجام داده اما بطور کامل اجرایی نشده‌اند.

دقت کنید که یک شرکت برای رسیدن به همچین زبانی در محصولاتش لازم است محصولات متعدد در سگمنت‌های مختلف با یک استراتژی معین تولید کند و همه روانه بازار شوند تا مشتری بتواند یک دی‌ان‌ای مشترک در ظاهر آنها را تشخیص دهد و اینکه آیا بپسندد یا نه، تابع فاکتورهای متعددیست اما ما در این خصوص کار کردیم و چنین امکانی در آینده متصور خواهد بود.

در خصوص پروژه K132، ایرانخودرو یک فرآیند سریع و جهشی را تجربه کرد

  • پروژه طراحی خودرو تارا از کی شروع شد و چقدر زمان برد تا به نمونه نهایی ر سیدید؟

 در خصوص پروژه K132، ایرانخودرو یک فرآیند سریع و جهشی را تجربه کرد و چنین سرعتی در انجام پروژه‌ها را پیش از این تجربه نکرده بودیم. و خب البته این کار ریسکهای مخصوص خود را به همراه داشت و بخشی از فرآیند استایل تحت الشعاع قرار گرفت اما ضمن اینکه چالش بزرگی برای شرکت محسوب میشد، دستاورد بزرگ و قابل تقدیریست. این اعتقاد من است.

تولید انبوه تارا از کی آغاز می‍‌‌شود؟ کلیک کنید
  • محدودیت ها و چالش‌های طراحی تارا چه بوده‌اند؟

ما در این فرآیند قائدتاً محدودیت‌هایی داشتیم و محدودیتها در‌ این پروژه به دلیل شرایط موجود بیشتر‌ از طراحی یک خودرو در حالت عادی بود. ‌مهمترین محدودیت ما بعد از ابعاد و اندازه‌ها که به نحوی باید حفظ میشد، زمان بود.

هنوز تعدادی از جزئیات در طراحی داخلی در حال انجام هستند

  • آیا طراحی داخلی خودرو نهایی شده‌است؟

بله، می‌شود گفت نهایی شده ولی با توجه به این که شرکت واریانت‌های مختلفی برای این پروژه در نظر دارد و در برنامه آن نیز موجود است، هنوز تعدادی از جزئیات در حال انجام هستند که تیم ما روی آن در حال کارند.

قیمت تارا در بازار چقدر می‌شود؟ کلیک کنید
  • آیا تمام ایده‌های ذهنی شما در طرح نهایی تارا عملیاتی شد؟

البته چنین چیزی در طراحی خودرو تقریباً ممکن نیست که طراح تمام آن چیزهایی که مدنظرش است و در ذهنش است بتواند پیاده کند یک فرآیند چندوجهی گروهیست که مسائل و محدودیت‌های خودش را دارد، اما طراح زمانی می‌تواند تمامی ایده‌هایش را در یک پروژه عملیاتی و پیاده کند که یک خودرو کانسپت طراحی کند، اما در خصوص خودرو تجاری که به تولید انبوه رسیده‌اند به خاطر وجود محدویت‌ها و مسائل مهندسی و تجاری‌سازی محصول، قطعاً تمام ایده‌های طراح عملیاتی نمی‌شود.

  • اگر قرار باشد به نحوه رونمایی و معرفی تارا از 1 تا 10 نمره‌ای دهید، چه نمره‌ای ازطرف شما خواهد گرفت؟

در مورد رونمایی این خودرو، واقعاً من حرفی برای گفتن ندارم البته امیدوارم ایران خودرو در این زمینه جبران‌ بکند و با تبلیغات مناسب و حرفه‌ای، بازار و ذهنیت مردم را در مورد این پروژه و این خودرو بهبود بخشد و تعدیل نماید.

بدون نظر

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن

خروج از نسخه موبایل