تحولات قیمت در بازار خودرو ؛‌ هیجان یا واقعیت؟

بازار خودرو

واکنش سریع بازار درنخستین‌روز هفته و بالا رفتن قیمت‌ها البته به‌غیر از تغییر قیمت‌هایی که بعضی کارخانه‌ها اعمال کرده‌اند را بی‌شک نمی‌توان مرتبط با تغییر قیمت قطعات و زنجیره تامین دانست.

به گزارش اتاق خبر دنده معکوس، بازار خودرو نخستین‌روز هفته را با رشد عجیب قیمت‌ها آغاز کرد؛ سازندگان خودروهای چینی به‌صورت رسمی قیمت‌ها را بالا بردند و از سوی دیگر نیز بازار جور دو خودروساز بزرگ را کشید تا مبادا از روند بالا رفتن قیمت‌ها عقب بمانند.

همه‌چیز از مجوز افزایش قیمت قطعات و کالاهایی شروع شد که توسط زنجیره تامین به‌دست خودروسازان می‌رسد. رشدی حداقل ۲۰ درصدی که به‌یکباره بازار را با شوکی بزرگ مواجه کرد تا تحلیلگران بازار را بر سر این دوراهی قرار  دهد که آیا این افزایش قیمت‌ها به‌ناگاه خودروسازان و بازار را وادار به‌تغییر قیمت خودرو کرد یا وابستگی این صنعت به‌قیمت دلار است که باعث شده همزمان با رشد صعودی قیمت ارز های خارجی در بازار،‌ خرید خودرو نیز برای عده‌ای سخت‌تر از گذشته  شود. 

اگرچه وابستگی صنعت‌خودرو به‌ویژه برخی اجزای زنجیره تامین به‌واردات از خارج از کشور و نرخ ارز را نمی‌توان منکر شد، اما تمام این اتفاقات و رشد ناگهانی قیمت‌ها همزمان با شروع هفته جدید را نیز نمی‌توان به‌گردن نرخ ارز و وابستگی صنعت‌خودرو به‌آن سوی آب‌ها انداخت. چراکه صنعت‌قطعه به‌مدد پیشرفت‌هایی که درطول سال‌های گذشته داشته تا حدودی توانسته است میزان وابستگی خود به‌واردات را کاهش دهد و در تولید بسیاری از قطعات به ‌خودکفایی برسد. 

بنابراین آنچه این بازار را هم‌پای بازار ارز به‌جلو می‌برد، ‌علاوه‌بر برخی  وابستگی‌ها به‌واردات مواداولیه از خارج از کشور،‌ نگاه سرمایه‌ای به‌خودرو است که باعث شده بسیاری از ترس کاهش  ارزش پول خود رو به‌سرمایه‌گذاری و خرید این کالای مصرفی بیاورند. پدیده‌ای که ریشه در فرهنگمان دارد و نمی‌توان پررنگ شدن هر روزه آن را به‌گردن صنعت و بازار خودرو انداخت.

واکنش سریع بازار درنخستین‌روز هفته و بالا رفتن قیمت‌ها البته به‌غیر از تغییر قیمت‌هایی که بعضی کارخانه‌ها اعمال کرده‌اند را بی‌شک نمی‌توان مرتبط با تغییر قیمت قطعات و زنجیره تامین دانست. چراکه بخش عمده‌ای از این اتفاق ارتباط مستقیمی با فرهنگ ایرانی‌ها دارد که خودرو را سرمایه تلقی می‌کنند و برای نجات پول خود از افت ارزش به‌این بازار پناه می‌برند.

آنچه این روزها جای تامل دارد، میزان وابستگی صنعت‌خودرو و صنایع وابسته به‌آن به‌واردات مواداولیه از  خارج از کشور است و اینکه تغییرات نرخ ارز تا چه‌میزان می‌تواند درتغییر قیمت‌های  رسمی و قیمت بازار تاثیر داشته باشد. 

کاری که مدت‌هاست دولتی‌ها در برخی صنایع مرتبط با خودرو مانند تایر و روانکارها انجام داده‌اند و اجازه افزایش قیمت‌های هیجانی و برپایه بالا رفتن قیمت ارز را به‌این کالاها نمی‌دهند. اما هنوز در جزء-جزء صنعت‌خودرو این اتفاق رخ نداده و مشخص نیست یک خودرو ساخت‌داخل تا چه‌میزان داخلی‌سازی شده و چند درصد از قیمت آن وابسته به‌بازارهای خارجی و نرخ ارز است. اتفاقی که شاید درصورت عملی شدن تاحدی جلو نوسانات قیمت خودرو را بگیرد و آرامش بیشتری بر این بازار حاکم کند.

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن