گزارش اختصاصی از خودروسازی فردا

خودروسازی فردا
DCIM100MEDIADJI_0674.JPG

در راستای پیگیری مطالبات مشتریان از خودروسازان، مصاحبه اختصاصی با جناب آقای مهندس آریان نژاد، مدیریت محترم بازرگانی شرکت خودروسازی فردا با موضوع شفاف سازی توقف تولید خودروی RX5 انجام شد که به شرح ذیل می‌باشد.

*از گروه خودروسازی فردا شروع کنیم؟

به نظرم اول از خود خودروسازی فردا شروع کنیم بهتر خواهد بود. گروه تجاری گلستان با سابقه بیش از 70 سال، فعالیت خود را در زمینه واردات خودرو تقریبا 30 سال پیش شروع کرد و واردات سه برند کیا، هیوندای و جیلی را به صورت انحصاری برعهده داشت که تقریباً 80 درصد سهم بازار دو برند کره‌ای مذکور را به خود اختصاص داده بود. بعد از اعمال تحریم‌ها و مشکلاتی که برای واردات خودرو بوجود آمد، تصمیم بر آن شد که تولید خودرو هم به مجموعه فعالیت‌های گروه به عنوان یک حرکت ماندگار و پویا اضافه شود و در راستای آن یکی از بروزترین خطوط تولید در ایران از کارخانه ایرانخودرو واقع در سمنان در سال 92 خریداری شد. در آن زمان به سبب سیاست‌های حمایتی دولت از تولیدکنندگان، تمرکز گروه تجاری گلستان بیش از پیش به فرآیند تولید معطوف شد و در سال 95 همکاری با ایرانخودرو به صورت پیمانکاری آغاز گردید که تولید 6 هزار دستگاه سمند و 20 هزار دستگاه پژو پارس در دستور کار قرار گرفت.

80 درصد سهم بازار دو برند کره‌ای در اختیار این مجموعه بود.

همزمان با همکاری با خودروسازان داخلی، مذاکرات با خودروسازان اروپایی و چینی نیز آغاز شد که در نهایت، ماحصل آن به عقد قرارداد همکاری و سرمایه‌گذاری برند سایک موتور در ایران برای تولید خودروهای برند MG انجامید. تمامی پیش‌نیازها جهت تولید خودروهای MG در ایران صورت گرفت و تولید خودرو RX5 نیز شروع شد. دقیقاً اواخر سال 96 شروع تحریم‌ها، با شروع فرآیند فروش و تولید خودروی RX5 مصادف شد و به سبب اینکه سهامداران عمده برند MG از برند GM امریکا هستند، نوک پیکان تحریم‌ها به فعالیت تولیدی ما اصابت کرد و زودتر از سایر خودروسازان، تولید محصول را به حالت تعلیق درآورد. این توقف همکاری موجب شد که کمتر از 100 دستگاه به صورت CKD تولید شده و به فروش برسد.

RX5

*کمی از خودروی RX5 بفرمایید و اینکه چرا به عنوان اولین خودروی تولیدی گروه شما انتخاب شد؟

درباره انتخاب اولین خودروی تولیدی گروه، حساسیت‌های بسیاری وجود داشت و پس از بررسی‌های بسیار و در نظر گرفتن شرایط بازار خودروی ایران،  RX5 به عنوان اولین خودرو انتخاب گردید. از دلایل انتخاب این خودرو می‌توان به کیفیت بالای تولید خودرو، امکانات خوب و ظاهر زیبا و بروز و بالاخص دو دیفرانسل بودن آن اشاره کرد به معنی واقعی کلمه یک خودروی SUV با امکانات کامل هست و در میان رقبایش سرآمد بود و در رنج قیمتی خود رقبا را کنار میزند.

چرا عرضه RX5 چراغ خاموش بود؟

*چرا عرضه این خودرو با قابلیت‌هایی که ذکر فرمودین به صورت چراغ خاموش بود؟

موضوع اصلاً عرضه چراغ خاموش نبود. در واقع نیازی نبود که برای عرضه اطلاع رسانی خاصی صورت پذیرد. به سبب تیراژ تولید پایین ، برای عرضه نیازی به صدور مجوز از سوی وزرات صنایع نیست و تنها مجوز شماره‌گذاری اخذ شد و خودروها برای فروش و عرضه در کل کشور به صورت یکجا به یکی از نمایندگی‌ها در شرق ایران واگذار شد.

*قرار بود RX5 به چه تیراژی در سال برسد؟

برنامه تولید 5000 تا 6000 دستگاه در سال اول در دستورکار قرار داشت  و حتی برای داخلی‌سازی این خودرو نیز تمهیداتی حتی با سرمایه گذاری شریک تجاری صورت گرفته بود که در سال دوم تولید تا 40 درصد خودرو داخلی‌سازی شود که متاسفانه به سبب اعمال تحریم‌ها اجرایی نشد.

RX5

*بعد از خروج MG از ایران، قرارداد همکاری به اتمام رسید؟

قرارداد با MG هنوز پابرجاست و به محض تغییر در شرایط تحریم و امکان ورود MG به ایران، همکاری با این خودروساز با خودروی RX5 و یا با مدل‌های جدیدتر از سر گرفته خواهد شد.

سه محصول جدید در راه بازار ایران است.

*آیا برنامه تولید کاملاً کنار گذاشته شد؟

بعد از همکاری نه چندان مطلوب گروه ما با برند MG، مذاکرات با یک خودروساز چینی دیگر آغاز شد که قرار است این بار محصولات تولیدی ما با برند “خودروسازی فردا” وارد بازار خودرو ایران شود.  از سرگیری برنامه تولید ما و ورود برند “فردا” به بازار با یک خودروی SUV  متناسب با نیاز روز بازار خواهد بود که تا اواخر آذر و یا اوایل دی ماه به بازار عرضه خواهد شد. تمامی اقدامات ورود برند “فردا” به بازار در حال انجام است و خودروی نمونه وارد ایران شده است و در حال حاضر مناسب‌سازی خودرو بر مبنای نیاز مشتری در ایران برای ورود به بازار در حال انجام است.

این خودروی SUV به صورت تک دیفرانسیل با موتور 1500 سی‌سی و دارای توربوشارژ وارد بازار خواهد شد و با توجه به تست درایوهای انجام شده، این خودرو از عملکرد و بازدهی بالایی برخوردار است.

*این SUV به صورت حدودی در چه رنج قیمتی قرار خواهد گرفت؟

در حال حاضر قیمت دقیقی نمی‌توان ارائه کرد چون هنوز مرحله مناسب‌سازی برای بازار ایران به اتمام نرسیده ولی به صورت حدودی در رنج بین 250 تا 300 میلیون قرار خواهد گرفت.

*برنامه برای تولید محصولات دیگر هم وجود دارد؟

 تولید 2 خودروی دیگر در دستور کار قرار گرفته که در حال بررسی است. با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این دو خودرو احتمالاً طی دو سال آتی وارد بازار ایران خواهد شد که شامل یه کراس اوور و یک سدان به صورت دنده‌ای و اتومات است.

*همراه با تولید محصولات جدید، آیا همکاری با ایرانخودرو ادامه خواهد داشت یا خیر؟

قطعاً ادامه خواهد داشت و در واقع سیاست ما از ابتدا، همکاری مستمر با ایرانخودرو بوده و همان طور که مستحضرید خط تولید سمنان این قابلیت را دارد که 4 تا 5 خودرو به صورت همزمان بر روی خط تولید باشد.

RX5

البته این امر با برنامه‌ریزی دقیق و صحیح تولید قابل اجرا خواهد بود که پیش‌تر تمام پرسنل ما در کارخانه MG آموزش‌های لازم را دیده‌اند و هیچ مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت.

*برنامه شما برای افزایش تعداد نمایندگی و خدمات پس از فروش چیست؟

در حال حاضر گروه خودرویی ما با بیش از 140 نمایندگی فعال در کشور در حال فعالیت  در زمینه فروش و خدمات پس از فروش است و هیچ گونه مشکلی برای ورود برند فردا به بازار وجود ندارد. اما به صورت خاص، خودروسازی فردا برای سال اول 8 نمایندگی به صورت مستقیم به عرضه محصولات خودروسازی فردا مشغول خواهد بود.

RX5
RX5
RX5
RX5

یک نظر

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن