جزئیات میزان افزایش قیمت خودرو

بازار خودرو

جلسه ستاد تنظیم بازار با موضوع قیمت‌گذاری خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال برگزاری است که بر این اساس خودروهای ایران خودرو به طور متوسط ۱۰ درصد و خودروهای سایپا به طور متوسط ۲۳ درصد افزایش قیمت خواهند داشت.

به گزارش خبر دنده معکوس، جلسه ستاد تنظیم بازار با موضوع قیمت‌گذاری خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار و تصمیم‌گیری برای قیمت جدید خودرو در آن انجام شد.

در این جلسه عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بارار، عباس تابش رئیس سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، رضا شیوا رئیس شورای رقابت و مهدی صادقی نیارکی سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت، حضور داشتند.

عباس قبادی دبیر ستاد تنطیم بازار کشور درباره قیمت گذاری خودرو اظهار کرد: با توجه به دستور مقام عالی وزارت صمت و تاکید بر تعیین شرایط واگذاری خودرو امروز به صورت ویژه این موضوع مطرح و ارزیابی شد.

وی افزود: ما با همکاری شورای رقابت، سازمان حمایت و معاونت صنایع موضوعات مختلفی از جمله قیمت و شیوه‌های فروش را مورد ارزیابی قرار داده ایم.

او بیان کرد: سیستم ثبت نام و فروش مشخص شد، هر کد ملی با الزام گواهی نامه و سن بالای ۱۸ سال می‌تواند تنها یک خودرو ثبت نام کند، همچنین خودرو در رهن خواهد ماند و شرایط خاصی برای فروش مقرر می شود.

اختصاص ۴۰ درصد ظرفیت تولید به فروش فوق‌العاده

صادق نیارکی در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار گفت: مردم به هیچ عنوان نباید در فضای رسانه ای و هیجانی وارد شده و خرید کنند؛ چرا که قیمتها شکسته خواهد شد.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت بیان کرد: فروش فوق العاده، پیش فروشال یک سال و مشارکت در تولید سه روش فروش خودرو از این پس خواهد بود، بنابراین ۶۰ درصد از تولید خودروسازان به ایفای تعهدات جاری و معوق اختصاص می‌یابد و ۴۰ درصد ظرفیت تولید به فروش فوق العاده اختصاص پیدا می‌کند.

صادقی نیارکی گفت: در فروش فوق العاده حداکثر سه ماهه خودرو به دست متقاضی خواهد رسید، بنابراین سایت فروش خودرو یک هفته باز است و همه می‌توانند ثبت‌نام کرده و واریز وجه کنند؛ بنابراین صرفا مصرف کنندگانی که در سه سال گذشته در فرآیند فروش شرکتها حضور نداشته باشند اجازه ثبت نام دارند.

وی تصریح کرد: این روش‌ها در طول سال ادامه خواهد داشت و متناوب فروش فوق العاده خواهیم داشت، اما پس از اتمام مراحل ثبت نام اگر تعداد ثبت نام کنندگان متناسب با سهمیه در نظر گرفته برای فروش باشد، بدون سود مشارکت و به صورت سه ماهه، خودرو را تحویل خواهیم داد، اما اگر تعداد ثبت نام کنندگان بیشتر از خودروها باشد، فرایند قرعه کشی در شرکت‌های خودروساز با حضور مراجع نظارتی انجام خواهد شد.

به گفته معاون امور صنایع، مردمی که واریز وجه کرده و نام آنها در قرعه کشی وارد نشده است، می توانند وجه خود را دریافت کرده یا در فروش های بعدی آن را مورد استفاده قرار دهند.

وی اظهار کرد: در فرآیند پیش فروش مجدد سایت باز خواهد شد و سود مشارکت نیز صفر خواهد بود و صرفا برای مصرف کننده، خودرو در نظر گرفته شده است. این در حالی است که روش های مشارکت در تولید نیز متعاقبا اعلام خواهد شد.

افزایش ۱۰ درصدی قیمت محصولات ایران خودرو و ۲۳ درصدی قیمت محصولات سایپا

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت نیز در این جلسه بیان کرد: تا آنجا که امکان دارد می‌خواهیم تقاضا برای خودرو را محدود کنیم.

رئیس شورای رقابت ادامه داد: برای متقاضیان خرید نقدی و کسانی که می‌خواهند سه ماهه خودرو خریداری کنند پیشنهاد داده شده تا از شیوه قرعه کشی استفاده شود و تا زمانی که تقاضا بالاست بهترین روش همین شیوه قرعه کشی است.

وی افزود: بنابراین در شیوه قرعه کشی اگر یک میلیون نفر ثبت نام کنند به تعداد تحویل قرعه کشی می‌شود و خودرو ظرف سه ماه تحویل کسانی می‌شود که نام آنها از قرعه درآمده است و پولی که سایر متقاضیان پرداخت کرده اند به حساب آنها ظرف چند روز بازگردانده می شود.

شیوا اظهار کرد: در روش جدید کسانی قادر به ثبت نام خواهند بود که ظرف سه سال گذشته خورویی از طریق پیش فروش خریداری نکرده باشند.

رئیس شورای رقابت بیان کرد: ضوابط قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت انجام و به وزیر صمت و رئیس ستاد تنظیم بازار ارسال شده که در جلسه ۲۰ اردیبهشت شورای رقابت بر روی آن بحث کردیم و مقرر شد که به علت به روز نبودن سبد کالای هر خودرو بر اساس اعلام تورم بخشی بانک مرکزی، خودروساز‌ها سبد جدید را ارائه دهند، اما به علت فوریت در اعلام قیمت‌های جدید، تا سه ماه بعد، سبد جدید برای قیمت گذاری ارائه خواهد شد.

وی افزود: قیمت‌های اعلامی تا پایان ماه اسفند ۹۸ است و برای ماه‌های فروردین و اردیبهشت قیمتی اعلام نشده که در پایان خرداد تصمیم‌گیری می‌شود.

شیوا با بیان اینکه محصولات ایران خودرو به طور متوسط ۱۰ درصد و سایپا ۲۳ درصد افزایش قیمت پیدا می‌کند، گفت: علت این تفاوت در افزایش قیمت، افزایش تولید خودروهای ایران خودرو در بهمن ۹۷ بوده است که خودروهای ایران خودرو ۸۴ درصد افزایش تولید و خودروهای سایپا ۶۴ درصد افزایش تولید داشته اند.

وی افزود: جزئیات بیشتر و آنالیزقیمت خودروهای مختلف فردا اعلام می شود.

شیوا اظهار کرد: بر اساس بررسی‌ها و محاسبات انجام شده قیمت پراید ۱۱۱، ۴۲ میلیون و صد هزار تومان و ساینا ۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان خواهد بود البته ممکن است قیمت‌هایی که فردا اعلام خواهد شد کمی بیش از این قیمت ها باشد.

قیمت‌های جدید مشمول خودروهای معوق شده نیست

عباس تابش نیز در این نشست گفت: درجلسه امروز قیمت‌هایی که آقای شیوا مطرح کردند مشمول خودرو‌های معوقه نیست و این خودرو‌ها با قیمت‌های قبلی تحویل داده می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه مدیریت تولید، خودرو ساز مکلف است آمار ماهانه تولید خود را به سازمان حمایت اعلام کند و سازمان حمایت نیز براساس تناسب ۶۰ به ۴۰ (ایفا تعهد فروش فوق العاده) که امروز تعریف شد رصد خواهد کرد تا هم تناسب رعایت شود و هم اینکه به ازای هر ماه، تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو برای ۲ خودروساز رصد شود.

رئیس سازمان حمایت در زمینه مدیریت عرضه و مدل‌های فروش بیان کرد: سازمان حمایت مدل‌های عرضه و فروش را پیگیری و نظارت می‌کند بطوریکه محدودیت‌های ثبت‌نامی مانند کد ملی، سن بالای ۱۸ سال، دارا بودن گواهینامه، عدم امکان ثبت نام برای افرادی که سه سال گذشته خودرو دریافت کردند، سند در رهن بودن برای فروش فوق العاده به مدت یک سال، عدم امکان صلح در قرار داد، امکان خرید و فروش در فروش فوق العاده، عدم ارائه خودرو برای متقاضیانی را که پلاک انتظامی فعال دارند، رصد می‌کند.

وی افزود: خدمات پس از فروش خودرو‌هایی که ظرف ۳ ماه اول تحویل، به خدمات پس از فروش مراجعه نکردند غیر فعال می‌شود و همچنین ثبت نام تنها با شماره حساب بانکی شخصی خریدار صورت گیرد.

تابش درباره نظارت در این بازار گفت: کلیه شرکت‌ها و نمایندگی‌ها مقرر هستند قیمت‌های تمامی خودرو‌ها را براساس ابلاغ شورای رقابت تعیین کنند.

رئیس سازمان حمایت درباره قیمت متعارف در کف بازار افزود: قیمت متعارف قیمتی است که خودرو را درب کارخانه تحویل می‌دهند به علاوه ۱۰ درصد است، بازرسین و اتحادیه و اصناف ملکف هستند این فرمول را برای نظارت در نظر بگیرند و قیمت بالا‌تر را به عنوان گرانفروش به تعزیرات گزارش دهند.

وی با اشاره به اینکه خرید و فروش خودرو در مراکز مجاز و مراجع رسمی صورت می‌گیرد ادامه داد: شبکه‌های مجازی نیز مکلف هستند عرضه خودرو‌هایی که با قیمت متعارف است، نمایش دهند.

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن