نزول قیمت‌ها هم‌زمان با تحویل خودروهای ثبت‌نامی

بازار خودرو

بازار خودروهای داخلی در روزهای اخیر به‌دلیل تحویل خودروهای ثبت‌نامی به مشتریان با تغییرات قیمتی چشمگیری مواجه شده است. کاهش قیمت خودرو همزمان با تحویل حواله‌های ثبت‌نامی توسط خودروسازان تاحدی باعث آرامش بازار شده است.

به گزارش اتاق خبر دنده معکوس، بازار خودروهای داخلی در روزهای اخیر به‌دلیل تحویل خودروهای ثبت‌نامی به مشتریان با تغییرات قیمتی چشمگیری مواجه شده است. کاهش قیمت خودرو همزمان با تحویل حواله‌های ثبت‌نامی توسط خودروسازان تاحدی باعث آرامش بازار شده است. اتفاقی که باعث می‌شود قیمت خودرو در بازار آزاد به شکل قابل‌توجهی کاهش یابد.

با این‌حال بازار خودرو روزهای ملتهبی را پشت سر گذاشته است و همچنان رکود معاملات در بازار خریدوفروش خودرو شکسته می‌شود. البته این اتفاق در شرایطی روی داد که روند افزایشی نرخ دلار برای  دلالان و واسطه‌گران بازار خودرو دستاویزی بود که  متاثر از آن قیمت‌ها را روزانه و بدون ضابطه خاصی افزایش دهند. اتفاقی که با عرضه خودرو به مشتریان تا حدودی زیادی توانست زمینه‌ساز خروج بازار آزاد از التهاب شود.

در چنین شرایطی کارشناسان و فعالان بازار معتقدند نرخ ارز به قطب‌نمای قیمت در بازار خودرو تبدیل شده است، اما بررسی وضعیت صنعت و بازار خودرو نشان می‌دهد سه شاخص نرخ ارز، تورم انتظاری و عرضه خودرو به بازار، بیشترین سهم را در نوسان قیمت خودرو در بازار آزاد دارند. 

درحال‌حاضر بسیاری از افرادی که خودرویشان را از خودروسازان تحویل گرفته‌اند نسبت‌به فروش اقدام می‌کنند، به‌همین‌دلیل آگهی‌های فروش بسیاری در فضاهای مجازی و سایت‌های فروش خودرو دیده می‌شود. افزایش تعداد خودرو در بازار- البته همان‌طور که انتظار می‌رفت- باعث شده است تقاضا با کاهش روبه‌رو شود.

در شرایطی که این شاخص‌ها از متغیرهای کلان اقتصادی تاثیر می‌گیرند اما همچنان بازار خودرو متاثر از این سه شاخص‌ است به‌شکلی‌که افزایش نرخ ارز به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم و موثر در بازار در هفته‌های اخیر، طیف جدیدی از سرمایه‌گذاران را راهی بازار خودرو کرده، این در حالی است که بسیاری از مسئولان و فعالان بازار پیش‌بینی می‌کردند قیمت‌ها به‌زودی روند کاهشی را تجربه خواهند کرد.

در شرایط تورمی نیز بازار نه‌دست دلالان است و نه تحت‌تاثیر نوسانات نرخ دلار قرار دارد، با این‌حال تورم اقتصادی باعث می‌شود قیمت خودرو تغییر کند. با این حال آنچه مشخص است؛ این روزها سرمایه‌های سرگردان به‌رغم نوسان قیمت‌ها در بازار ارز و سکه و همچنین افت شاخص‌های بورس، بازار خودرو را مطمئن‌تر از باقی بازارهای دیگر می‌دانند به‌طوری‌که از ابتدای امسال چنین اطمینان‌خاطری هر روز بر التهابات بازار خودرو افزوده است.

در چنین شرایطی شاید بعد از شاخص نوسان نرخ دلار بتوان به عرضه خودرو در بازار اشاره کرد، اتفاقی‌که درحال‌حاضر رخ داده، این رویداد در شرایط کنونی مانند آب سردی است بر پیکر بازار خودرو تا از التهابات بازار به‌شکلی محسوسی بکاهد. به مشتریانی که 6‌ماه تا یک‌سال پیش ثبت‌نام کردند اکنون  با تحویل خودروها به این افراد و عرضه آنها برای فروش، سبب شده است بازار حداقل برای چند روز از آشفتگی دور شود.

حال در چنین شرایطی که بازار خودرو از منطق قیمت‌گذاری خارج شده و بلاتکلیفی خریداران را بیش از گذشته کرده، وزارت صنعت مدعی است با ارائه طرح‌های فروش متنوع که از سوی خودروسازان اجرایی شده یا خواهد شد، بازار خودرو و تقاضا را در این بازار مدیریت می‌کند، درواقع همان شیوه‌ای است که در دو،سه‌ماه اخیر با عرضه محدود خودروسازان نتیجه‌ای جز سیر صعودی قیمت‌ها نداشت، سرانجام نتیجه داد و در یکی دو روز گذشته روند نزولی را داشته است.

البته با حضور وزیر جدید صمت انتظارات برای اجرای راهکاری سریع و کاربردی برای مدیریت بازار خودرو بیش‌از پیش شده است. وزیر جدید نیز در اولین روزهای مسئولیت در وزارت صمت با تشکیل جلسات کمیته خودرو، دریافت نظرات کارشناسان و نمایندگان شرکت‌های خودروساز به‌دنبال اجرای طرحی برای خروج از وضع کنونی بازار خودرو است.

هرچند نمایندگان مجلس جدید نیز از آغاز دور جدید مجلس و به‌دنبال آشفتگی بازار خودرو و مسکوت ماندن طرح ساماندهی صنعت خودرو در دوره قبلی مجلس، دست‌به‌کار شدند و با تدوین طرح تحول در صنعت و بازار خودرو پیشنهادهایی برای مدیریت تقاضا و قیمت در بازار خودرو ارائه کردند که بخشی از آن عرضه خودرو در بورس کالاست. 

راهکارهایی که در هفته‌های اخیر نقدهای زیادی درخصوص آن ارائه شده، با این‌حال تا تصویب این طرح در مجلس، بازار خودرو نیازمند راهکاری است تا مانع هرج‌ومرج قیمت‌ها شود.

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن