سایپا توانست استاندارد آلایندگی یورو‌5 برای کوییک و ساینا را دریافت کند:

یورو 5 در کوییک و ساینا

به گزارش اتاق خبر دنده معکوس، مختصصان گروه خودروسازی سایپا با همکاری مگاموتور همزمان با اجرای استاندارد‌های ۸۵ گانه روی خودرو‌های کوییک و ساینا، توانسته‌اند برای موتور M15 استاندارد آلایندگی یورو‌۵ کسب کنند.

پیشرانه قدیمی M15 سایپا:


پیشرانه M15 ، پیشرانه‌ای با فناوری قدیمی با بازدهی کم می‌‌باشد. این موتور با حجم ۱۵۰۰ سی‌سی تنها می‌تواند ۸۷ اسب بخار تولید کند. M15 هشت سوپاپه، حداکثر می‌تواند ۱۲۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این اعداد و ارقام در شرایط حال حاضر صنعت خودرو دنیا بسیار ضعیف است و نشان از تکنولوژی پایین و قدیمی موتور M15 دارد. سایپا باید برنامه‌ای جدی برای تولید موتوری به روز با بازدهی بالا و کم مصرف را پیگیری کند.

چه تغییراتی را سایپا روی موتور ساینا و کوییک انجام داده‌است؟

چه تغییراتی را سایپا روی موتور ساینا و کوییک انجام داده‌است؟


سایپا برای ادامه تولید محصولاتش طبق قانون باید موتور‌های مورد استفاده در خودروهایش استاندارد آلایندگی یورو‌۵ را پاس کند، این خودروسازی با همکاری مگاموتور توانست با ایجاد تغییراتی روی موتورM15، این استاندارد را کسب کند. در اولین قدم از نسل های جدید سیستم های کنترل الکتریک موتور استفاده شد و در ادامه به جای دریچه گاز مکانیکی و استپر موتور ، از سیستم دریچه گاز الکترونیکی استفاده شد . علاوه بر این سیستم ECU خودرو ( کامپیوتر خودرو ) ارتقا یافت و سیستم ۱۶‌بیتی ، جای خود را به سیستم پیشرفته‌تر ۳۲ بیتی داد. با انجام این دو کار ضمن اخذ استاندارد آلایندگی یورو۵ ، مصرف سوخت و تولید گازهای گلخانه‌ای تا حد زیادی کاهش یافت، به طوری که با کالیبراسیون بهینه موتور و کنترل دور آرام تولید گاز دی‌اکسید‌کربن به کمتر از ۱۵۵ گرم در هر صدکیلومتر رسید.

کوییک S چگونه خودرویی می باشد؟


در نهایت به منظور افزایش ایمنی در این خودرو‌ها سامانه Anti Start نیز روی خودرو‌ها نصب شد. عملکرد این سیستم طوریست که برای روشن شدن خودرو حتما باید پدال کلاچ فشرده شود به عبارت دیگر قبل از اقدام به استارت خودرو ، راننده باید پای خود را به طور کامل روی پدال کلاچ بفشارد تا خودرو روشن شود.
اجباری شدن استاندارد آلایندگی یورو ۵ قرار بود در سال ۹۸ انجام شود اما به بهانه تحریم ها یک سال عقب افتاد ، این در حالیست که هنوز خودرو‌هایی تولید می‌شوند که این استاندارد را پاس نمی‌کنند. بین خودروسازان و نهاد های زیرربط مذاکراتی انجام شده تا مجوز شماره‌گذاری برای این خودرو‌ها فعلا صادر شود تا خریداران این خودروها بتوانند از خودروهایشان استفاده کنند و سپس تولید این خودرو‌ها به طور کامل متوقف می‌شود و دیگر خودرویی بدون استانداد آلایندگی یورو 5 در چرخه تولید کشور نخواهد‌ماند.

پاسخ دهید

لطفاً نظرتو بنویس، حتماً رسیدگی میشه
لطفاً نام خودت رو اینجا وارد کن